“Ő a zsidóknak
ugyan botrány, a pogányoknak meg balgaság, a meghívottaknak azonban, akár
zsidók, akár görögök: Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége.” 1Kor 1.24-25
Hubert van Eyck: Christus vincit!
Christus regnat! Christus imperat!
|
Korunk modern keresztényeiben (is)
felvetődik a kérdés: Kicsoda Krisztus? A legtöbben talán sajnos nem egy
személyes, hanem egy tudományos válaszra várnak, egy levezetésre, mely
megerősíti őket abban, hogy Ő és csak is Ő a kulcs az örök boldogsághoz. Örök
boldogságot írok, mert erre vágyik minden
ember. Megszokott szó lett a mennyországból, mert földi elképzelések áldozatává
vált, összekeverik a paradicsomi állapottal, pedig az nem ugyan az. Azt
gondolják ma sokan: az egy hely ahol örökké jól érezhetem magam, “egy nagy
party”. Itt a földön pedig jól érzem magam, ameddig meg nem halok és ha Isten
olyan jó, amilyennek mondják, akkor úgy is oda juttat, mert hát “milyen Jóisten
az aki pokolra küld csak azért, mert nem foglalkoztam vele”. Eme skizofrén
gondolkodás mögött az a tény áll, hogy nem néznek szembe a kérdéssel – amellyel
naponta szembe kellene néznünk –, kicsoda Krisztus, kinek tartom Őt? Mit jelent
számomra az Ő keresztje?
Nagyjából ez a három csoport van: Azok,
akik botránynak tartják, nem tudnak mit kezdeni Vele. Felháborodnak és
tiltakoznak ellene, mondhatni tűzzel-vassal üldözik, elkendőzve ezáltal a
tiszta Igazságot, mert valami ferde, igazságnak vélt szívtelen rendszerbe
kapaszkodnak, melyben ők maguk se hisznek igazán. Modern világunkban ez paradox
módon kimondottan csendben zajlik. Az utcán végül nem lesz helye Krisztusnak,
sem az éttermekben, sem az iskolákban, sem a kórházakban. A protokoll és az
etikett, ami egyedül számít és egy “erkölcs, de minek?”, a maradékot meg én
választom meg, mert “nekem jogom van hozzá”. A második csoport sem különb. Egy
ideig hallgatja, majd kineveti az Igazságot, mert nevetségesnek, lehetetlennek
tartja, akár egy tündérmesét. Mivel nem is “trendi”, nem foglalkozik vele, ha
magában úgy is gondolja, nem vallja meg, mert fél az okosabbnak tartott többség
vagy a másik reakciójától. Azt gondolom, ma már ez is kimúlóban van. Vethetsz
keresztet egy feszület előtt, mikor elhaladsz előtte, vagy mondhatod, hogy
“hála Istennek!” egy sikeresen túlélt megpróbáltatás után, nem foglalkozik vele
vagy ha nem érti, ahelyett, hogy meg akarná érteni, balgaságnak tartja, s odébb
áll egy szimpatikusabb teória felé. Balgaságnak tartja Krisztust is, még talán
elhiszi, hogy jó ember volt, jó dolgokat mondott, de hogy feltámadt volna…, na
már az túlzás… mert akkor követni kellene. Választ hát egy “járhatóbb” utat,
ami kényelmes, nem kérdez rá az élet mélységére, nem von felelősségre, s közben
belül emészti az igazi Út iránt való vágy, de ugye “az ciki”.
Végül a harmadik csoport, kik egy
közösséget alkotnak a keresztben, erőt és bölcsességet lelnek Krisztusban, s az
Ő keresztjében. Mindezt felhasználva a hétköznapokban élik életük, s adnak
választ tettükkel a kérdésre, hogy számukra mit is jelent Krisztus. Nem félnek
attól, hogy mit felel a másik, csak is az Igazság számít.
Legnagyobb dolog talán önmagunk
legyőzése. Magunkban le kell győznünk az előbbi két mentalitást, de ez még nem
elég. Nem szabad folyton-folyvást a másikban keresnünk a hibát, hisz magunkban
hordozunk megannyi hibát. A keresztény sugárzik, ezáltal vonzza azokat, akiket
az Atya kiválasztott. Szembe néz saját gyarlóságaival is, mikor látja, hogy a
másik vétkezik. Viszont figyelmeztetni kell a másikat, ha a szeretet jegyében
cselekszünk, még akkor is, ha botrány vagy épp balgaság a másik szemében.
Házasság előtti tisztaság, vagy mértékletesség az evésben, esetleg az ocsmány
pletykáktól való tartózkodás? Ez mind értelmetlen kabaré annak, ki nem tudja a
választ a kérdésre: kicsoda Krisztus? Nekünk, kik magunkat kereszténynek
mondjuk még jobban oda kell erre figyelni, felelősek vagyunk a saját lelkünkért
és ezt tudjuk. Mikor egy keresztény testvérünknek feltettem a kérdést:
“Szerinted mi a különbség a keresztény és az átlagember között?”, nem tudta a
választ, sőt kiakadt, hogy kérdezhetek ilyet, talán vizsgáztatom? Válasz nélkül
hagyott, de mégis kaptam választ – bár nem az övét –, ugyanis én elgondolkodtam
róla, hogy mi a különbség. Nem csak az, hogy egy keresztény felteszi az előbb
elhangzott kérdést, mert ez tulajdonképpen ugyanaz, mint amit Krisztus
kérdezett a tanítványaitól, hanem hogy az Ő keresztje erő és bölcsesség
számára. Ez pedig azt jelenti, hogy ezt az életet Vele és Benne bízva éli le.
Lehet-e másként? Nem, nem lehet. Nélküle a boldogság csupán illúzió. Ne
válasszunk pótszernek munkát, drogot, földi gyönyört, melyek megédesítik egy
kis időre ezt, az elviselhetetlen életet, mert ez az élet igen is
elviselhetetlen! Akkor és csak is akkor nem, ha Krisztus keresztjéből merítünk
erőt.
fr. Gerbert
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése