Napjaink oligofrén társadalma felettébb könnyen átsiklik bizonyos össze nem egyeztethető dolgok és fogalmak összeházasításán és azok »békés egymás mellett élése« szemernyi megütközést sem kelt benne. – Ez nem is különösebben meglepő, lévén: meglehetősen régóta a gondolkozást a fluktuáló – hogy úgy mondjuk – asszociatív – és jóformán összefüggéstelen – felmerülő »gondolatok« [mint érzelmi–emotív »benyomások« dermedtsége] vertexével – és az ebben való tobzódással – azonosítják – amit igyekeznek is piedesztálra emelni korunkban. Ehhez járul a nyelv, a szavak degenerálódása [»fejlődési(nek nevezett) folyamata«] is, amely révén – miként a szavak is lehetnek szimbólumok –: maguk a szimbólumok is »elzáródnak« az ember elől – mintegy öngerjesztő folyamatként még tovább debilizálva az egyént. – Mindez a kor általános létrendi válságának tipikus szimptómája [ΠΤΩΜΑ]. [És ezen összefüggés és néhány – talán kevésbé nyilvánvaló, de annál károsabb – megnyilvánulása, mint például a szalon-prolik »kőkemény konzervativizmusa« internetes »szleng«-gel körítve külön kitérőt is megérne.] Ennek egy eklatáns példája a »rosszul fordított/ értelmezett« szellem – és így a szellemiség – [ΠΝΕΥΜΑ, spiritus] lélekkel – és így a lelkiséggel – [ΨΥΧΗ, anima] történő összemosásának–azonosításának igen hosszú folyamata, ami – mintegy inverzbe fordulván – annál gyorsabban azonosított végül minden »lelki«-t is egyben a »szellemi«-vel. Eme deviáció tulajdonképpen nem is csak a »lelkin túliak« összességét zárja el az ember elől, hanem – mintegy »trójai falóként« – az illetéktelen és otromba, teljesen a test [ΣΩΜΑ / ΣΑΡΞ] jegyében álló »kutatások« számára is vindikálja az e területekre történő betörés és az ezekről történő – quasi »ex cathedra« – nyilatkozás »jogá«-t, miként teszi ezt például a pszichológia – teljesen materialista és vulgáris »evolucionista« alapokról kiindulva. Ennek »ellenpontja« – kiegészítve azt – a vulgár- ezo látványosan feminin karakterű mesevilága, mely vegytiszta materialista [egészen pontosan: materialisztikus] célokkal – mintegy »színesítésképpen« az életet –, a szinte tapintható lelki megrázkódtatást csillapítani vagy – sokkal inkább: – tompítani akaró »nemesebb« célokkal bővíti a repertoárt. Mindezek következtében tehát a »spiritualitás« mentális, testi [!], és talán lelki »gyorssegély« szintjére helyeztetik – és ez a »bővítés/gazdagítás« egyik tipikus megnyilvánulása a par excellence – tehát: lefelé – nivellálásnak, ami az illetéktelent »megilleti«, és amitől nem maradt ment az Egyház sem, amire futólag még visszatérünk…
De tetten érhető a művészetek quasi-pontifexi területén is, ahol is az imitatio Deiként felfogható tett lassan »átszíneződött«, mígnem végül teljesen elvesztette »forma«-ját, és azzá a színtelen–szín nélküli magamutogatássá [(vonatkoztatási pont nélküli) ego projekcióvá] degenerálódott, ami tulajdon céljának ellen képe. Az imitatio Dei ugyanis mintegy implikálja a Teremtés nem negatív, nem kárhoztatandó jellegét, a test elutasításának bűnét – ami nélkül is tulajdonképpen ez a Teremtés sem lehetne az, ami; keresztényként pedig némileg »vakmerő« dolog Isten Teremtését korholni. A probléma ugyanis nem a testtel van – a testi szemlélet dominanciájával és annak abszolutizálásával. A »művészet«, az »alkotás« –, ahogy ma fellengzősen a vergődő sznobok [sine non-vilitate] »entellektüel« közegekben kiemelik – és a »mű«, maga »az alkotás« szemlélhető ugyan több szempontból és több szintről [nem számítván a post-modern se füle-se farka zagyvalékok »nem értelmező értelmezései«-t], de az, hogy legalább gyönyörködtessen, az »izmusok« által – némely tekintetben – jogos problémafelvetések teljesen dilettáns »megoldásai« előtt fel sem merült. [Természetesen eme »esztéticizmus« lényegről elterelő jellegéről is le lehetne rántani a leplet, de korunk – obszcén – mélyrepüléséhez mérten még ez is meghódíthatatlan magaslatként tornyosul elénk.] Az, hogy esetleg »meg is jelenítsen«, netán még »szimbolizáljon« is valamit ténylegesen, valami puszta önmagánál többre utaljon, már szóba sem érdemes hozni. Ezek között a »művészek« között ugyanis elenyészően kevés az értékelhető vagy annak vélt – ennek oka többek között az is, hogy még a »helyes irányultságúak« is elvétve tudnak valóban felmutatni valamit a puszta törekvésen túl, mivel: alkalmatlan eszközökhöz nyúlnak – talán beidegződésből, talán csupán a konvenciókhoz való idomulás miatt.
A »lényeg« teljesen áthelyeződött a felületre. Eleinte még megpróbáltak sompolyogni afféle kitételekkel, hogy »a forma lebontásával« akarnak rávilágítani erre vagy arra [ezt ad absurdum Malevics vitte], de ezek a már említett lelki–érzelmi–hangulati »benyomások« szépen lassan lelki– érzelmi–hangulati klisékké merevedtek, figyelmük pedig legjobb esetben is a felületet pásztázta csupán; erőfeszítéseik jó esetben is csak a felszínt karcolgatják, ha nem egyenesen katagógikusak. Az évszázadok folyamán mind jobban előretörő individualizmusuk –, mely semmit sem tud »a névtelenség kettős értelméről« [sőt, a »maszk« (ΠΡΟΣΩΠΟΝ, persona) felületéről leverődő fényről sem, csupán a maszk árnyairól (ego)] – termékeny talajra hullt; a pszichologizálás bevonásával, felemlegetésével némi »tudományos« –, így tehát: elismerendő – sikert is begyűjthetni véltek. Ezzel szemben a szomorú valóság az, hogy egyáltalán értékelhető irányzatok is csak alig jöttek létre – és sajnos ezek sem a maguk egészében azok, hanem csak bizonyos tekintetben [például a futurizmus kezdetét követő korai szakasza vagy a szürrealizmus bizonyos egyének részéről]. Ami mindezen irányzatokat legjobban jellemzi, az így összegezhető: banális és bóvli. – Banális[nál is banálisabb] »témaválasztások« – és bóvli kivitelezés, dilettáns és – legjobb esetben is csak – amateur megvalósítás. Különös mélyrepülés ez a szimbolizmus és a szecesszió után. A »de gustibus…« lapos és semmitmondóan elkenő »elve« kapcsán pedig megjegyezzük csupán: »van, aki a rútat szereti« – így a szépséghez való viszony lehet ugyan »relatív«, ám ettől még maga a szépség: örök. Lényegtelen, semmitmondó, ronda és otromba – circulus vitiosus. – Évszázados próbálkozás az embert hozzászoktatni, kondicionálni erre és ehhez, elfogadtatni vele – eredménytelenül. Jórészt eredménytelenül… Az efféle kiállítások – őszinte érdeklődés hiányában – konganak az ürességtől; csak a megnyitók »ingyen kaja- pia« féle »attrakciói« körül rajzó sznobok, és a művészeti képzésben részt vevők már kellően alakított és megfertőzött »felvilágosult« »értői« közelítenek ezekhez a helyekhez és adják derékhadát a látogatóknak, no és persze a »műveltek«, ingyen osztogatott brossura irodalmukból elővarázsolt »ismereteik«-kel és »igazságaik«-kal traktálják kísérőiket, »demonstrálván hozzáértésüket«. Így eszi be lassan magát mégis csak az infra- kulturális mocsok a köztudatba, mintegy elismertséget – és ezáltal: »megszokottság«-ot – biztosítván magának; így száll alá az individualizmus útján az ember szémi-, szub- és infra-humánus terrénumokon való vegetációs szintekre, és ahol már az egyéni hóbortok és rögeszmék erénnyé nemesülnek. Így például igen szomorú, hogy Pécsen, »a progresszió fellegvárában« [parafrazálva a »magát minden rendszerben jól érző« egyik klisé-gyáros kitételét] ezek a domináns tendenciák; az építészeti és köztéri felújítások, a nyíló kiállítások révén, a város megjelenésében teljes mértékben a »modern törekvések«-re behuzalozott – Pécs, az egyik első püspöki megye székhelye. A dinasztiahű Csontváry- gyűjteményt leszámítva szinte kizárólag a »balos« irány érvényesül volt szabadkőművesek [Zsolnay], »progresszívek« és »demokraták« [Bauhaus], a Tanácsköztársaságot tevőlegesen is támogató valamint ki is szolgáló értelmiségi »szabadgondolkodók« és »filantrópok« [Nyolcak, vagy a bauhausos Bortnyik], »Franciaországba szakadt« és onnan a »szocializmussal kokettáló« [Vasarely] személyek favorizálásával. Jellemző a szerző e – Bauhaus-befolyás alatt is álló – meglátására, miszerint is a mérnököt a művésszel akarta »harmonizálni«. Tehát: a több évtizedes »gyakorlat« folyományaként az Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozat keretein belül is a pénz ilyen kiállításokra ment el – akik kommunista plakátokat terveztek, jóban voltak ezekkel a körökkel, és akik közül még Lukács György a legkevésbé kompromittáló…
Ennek »gyönyörű példája« a Tihanyi jegyezte Szamuely- portré [amely sajnos – reméljük: csak örökre – »lappang«]. Ennyit mondhatunk a »politikailag független« és »nem elkötelezett« művészet kívánalmairól és pártolásáról, amit minden deklaratíve jobboldali művész esetében számonkérnek. A mocsok mindent belep.
De mit is várhatnánk egy olyan várostól, ahol egészen a közelmúltig állhatott dr. Doktor Sándor szobra… [Egy másik sötét alak, Károlyi Mihály szobrát sajnos csak »áthelyezni« sikerült, mert Siófok nagylelkűen »befogadja« a – kizárólag tájékozatlanok és félreérttetők által valamilyen furcsa módon tisztelt, és még a demokratává vedlett volt MSZMP KB tag történész professor emerita révén is politikailag dilettánsnak és tutyi-mutyinak tartott – »neves szülött«-et.] [Nemzetközileg: a Szovjetuniót és Kínát is megjárt »szociálisan érzékeny« Sartre – szemben mondjuk a »nem szalonképes« Arno Brekerrel. (Lásd utóbbi botrányos posztumusz megnyitóját Nörvenichben.)] De tovább megyünk: a művészet nem baloldali, a művész nem lehet baloldali – ha művész; a művészet: imitatio Dei, nem umbra naturatæ. És a vallás ment’ maradt-e mindettől? Aligha; elég megnézni az »idők hangjait meghalló« idomulási kísérletek e területen is jelentkező példáiként
Cocteau szörnyűségeit Metzben, a Notre Dame de France-ban Villefranche-sur-Merben, esetleg a Chagall-féle üvegeket Kentben a metzi katedrálisban, netán Le Corbusier »kápolnájá«-t Ronchamp-ban , hogy tovább ne is soroljuk a sajnálatos példákat. Ezekmár valóban »az idők jelei«?…
De tetten érhető a művészetek quasi-pontifexi területén is, ahol is az imitatio Deiként felfogható tett lassan »átszíneződött«, mígnem végül teljesen elvesztette »forma«-ját, és azzá a színtelen–szín nélküli magamutogatássá [(vonatkoztatási pont nélküli) ego projekcióvá] degenerálódott, ami tulajdon céljának ellen képe. Az imitatio Dei ugyanis mintegy implikálja a Teremtés nem negatív, nem kárhoztatandó jellegét, a test elutasításának bűnét – ami nélkül is tulajdonképpen ez a Teremtés sem lehetne az, ami; keresztényként pedig némileg »vakmerő« dolog Isten Teremtését korholni. A probléma ugyanis nem a testtel van – a testi szemlélet dominanciájával és annak abszolutizálásával. A »művészet«, az »alkotás« –, ahogy ma fellengzősen a vergődő sznobok [sine non-vilitate] »entellektüel« közegekben kiemelik – és a »mű«, maga »az alkotás« szemlélhető ugyan több szempontból és több szintről [nem számítván a post-modern se füle-se farka zagyvalékok »nem értelmező értelmezései«-t], de az, hogy legalább gyönyörködtessen, az »izmusok« által – némely tekintetben – jogos problémafelvetések teljesen dilettáns »megoldásai« előtt fel sem merült. [Természetesen eme »esztéticizmus« lényegről elterelő jellegéről is le lehetne rántani a leplet, de korunk – obszcén – mélyrepüléséhez mérten még ez is meghódíthatatlan magaslatként tornyosul elénk.] Az, hogy esetleg »meg is jelenítsen«, netán még »szimbolizáljon« is valamit ténylegesen, valami puszta önmagánál többre utaljon, már szóba sem érdemes hozni. Ezek között a »művészek« között ugyanis elenyészően kevés az értékelhető vagy annak vélt – ennek oka többek között az is, hogy még a »helyes irányultságúak« is elvétve tudnak valóban felmutatni valamit a puszta törekvésen túl, mivel: alkalmatlan eszközökhöz nyúlnak – talán beidegződésből, talán csupán a konvenciókhoz való idomulás miatt.
A »lényeg« teljesen áthelyeződött a felületre. Eleinte még megpróbáltak sompolyogni afféle kitételekkel, hogy »a forma lebontásával« akarnak rávilágítani erre vagy arra [ezt ad absurdum Malevics vitte], de ezek a már említett lelki–érzelmi–hangulati »benyomások« szépen lassan lelki– érzelmi–hangulati klisékké merevedtek, figyelmük pedig legjobb esetben is a felületet pásztázta csupán; erőfeszítéseik jó esetben is csak a felszínt karcolgatják, ha nem egyenesen katagógikusak. Az évszázadok folyamán mind jobban előretörő individualizmusuk –, mely semmit sem tud »a névtelenség kettős értelméről« [sőt, a »maszk« (ΠΡΟΣΩΠΟΝ, persona) felületéről leverődő fényről sem, csupán a maszk árnyairól (ego)] – termékeny talajra hullt; a pszichologizálás bevonásával, felemlegetésével némi »tudományos« –, így tehát: elismerendő – sikert is begyűjthetni véltek. Ezzel szemben a szomorú valóság az, hogy egyáltalán értékelhető irányzatok is csak alig jöttek létre – és sajnos ezek sem a maguk egészében azok, hanem csak bizonyos tekintetben [például a futurizmus kezdetét követő korai szakasza vagy a szürrealizmus bizonyos egyének részéről]. Ami mindezen irányzatokat legjobban jellemzi, az így összegezhető: banális és bóvli. – Banális[nál is banálisabb] »témaválasztások« – és bóvli kivitelezés, dilettáns és – legjobb esetben is csak – amateur megvalósítás. Különös mélyrepülés ez a szimbolizmus és a szecesszió után. A »de gustibus…« lapos és semmitmondóan elkenő »elve« kapcsán pedig megjegyezzük csupán: »van, aki a rútat szereti« – így a szépséghez való viszony lehet ugyan »relatív«, ám ettől még maga a szépség: örök. Lényegtelen, semmitmondó, ronda és otromba – circulus vitiosus. – Évszázados próbálkozás az embert hozzászoktatni, kondicionálni erre és ehhez, elfogadtatni vele – eredménytelenül. Jórészt eredménytelenül… Az efféle kiállítások – őszinte érdeklődés hiányában – konganak az ürességtől; csak a megnyitók »ingyen kaja- pia« féle »attrakciói« körül rajzó sznobok, és a művészeti képzésben részt vevők már kellően alakított és megfertőzött »felvilágosult« »értői« közelítenek ezekhez a helyekhez és adják derékhadát a látogatóknak, no és persze a »műveltek«, ingyen osztogatott brossura irodalmukból elővarázsolt »ismereteik«-kel és »igazságaik«-kal traktálják kísérőiket, »demonstrálván hozzáértésüket«. Így eszi be lassan magát mégis csak az infra- kulturális mocsok a köztudatba, mintegy elismertséget – és ezáltal: »megszokottság«-ot – biztosítván magának; így száll alá az individualizmus útján az ember szémi-, szub- és infra-humánus terrénumokon való vegetációs szintekre, és ahol már az egyéni hóbortok és rögeszmék erénnyé nemesülnek. Így például igen szomorú, hogy Pécsen, »a progresszió fellegvárában« [parafrazálva a »magát minden rendszerben jól érző« egyik klisé-gyáros kitételét] ezek a domináns tendenciák; az építészeti és köztéri felújítások, a nyíló kiállítások révén, a város megjelenésében teljes mértékben a »modern törekvések«-re behuzalozott – Pécs, az egyik első püspöki megye székhelye. A dinasztiahű Csontváry- gyűjteményt leszámítva szinte kizárólag a »balos« irány érvényesül volt szabadkőművesek [Zsolnay], »progresszívek« és »demokraták« [Bauhaus], a Tanácsköztársaságot tevőlegesen is támogató valamint ki is szolgáló értelmiségi »szabadgondolkodók« és »filantrópok« [Nyolcak, vagy a bauhausos Bortnyik], »Franciaországba szakadt« és onnan a »szocializmussal kokettáló« [Vasarely] személyek favorizálásával. Jellemző a szerző e – Bauhaus-befolyás alatt is álló – meglátására, miszerint is a mérnököt a művésszel akarta »harmonizálni«. Tehát: a több évtizedes »gyakorlat« folyományaként az Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozat keretein belül is a pénz ilyen kiállításokra ment el – akik kommunista plakátokat terveztek, jóban voltak ezekkel a körökkel, és akik közül még Lukács György a legkevésbé kompromittáló…
Ennek »gyönyörű példája« a Tihanyi jegyezte Szamuely- portré [amely sajnos – reméljük: csak örökre – »lappang«]. Ennyit mondhatunk a »politikailag független« és »nem elkötelezett« művészet kívánalmairól és pártolásáról, amit minden deklaratíve jobboldali művész esetében számonkérnek. A mocsok mindent belep.
De mit is várhatnánk egy olyan várostól, ahol egészen a közelmúltig állhatott dr. Doktor Sándor szobra… [Egy másik sötét alak, Károlyi Mihály szobrát sajnos csak »áthelyezni« sikerült, mert Siófok nagylelkűen »befogadja« a – kizárólag tájékozatlanok és félreérttetők által valamilyen furcsa módon tisztelt, és még a demokratává vedlett volt MSZMP KB tag történész professor emerita révén is politikailag dilettánsnak és tutyi-mutyinak tartott – »neves szülött«-et.] [Nemzetközileg: a Szovjetuniót és Kínát is megjárt »szociálisan érzékeny« Sartre – szemben mondjuk a »nem szalonképes« Arno Brekerrel. (Lásd utóbbi botrányos posztumusz megnyitóját Nörvenichben.)] De tovább megyünk: a művészet nem baloldali, a művész nem lehet baloldali – ha művész; a művészet: imitatio Dei, nem umbra naturatæ. És a vallás ment’ maradt-e mindettől? Aligha; elég megnézni az »idők hangjait meghalló« idomulási kísérletek e területen is jelentkező példáiként
Cocteau szörnyűségeit Metzben, a Notre Dame de France-ban Villefranche-sur-Merben, esetleg a Chagall-féle üvegeket Kentben a metzi katedrálisban, netán Le Corbusier »kápolnájá«-t Ronchamp-ban , hogy tovább ne is soroljuk a sajnálatos példákat. Ezekmár valóban »az idők jelei«?…
[Audió-vizuális terror vizuális oldalára koncentráltunk, az auditív részekre, azok körülményes és szerteágazó volta miatt jelen írásban nem térünk
ki.]
ki.]
Írta: Subrusticus Centri℗etalis
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése