Írta: Szász Péter
A kereszténység és a buddhizmus lényege ugyanaz. Különösen a buddhizmusé.
(G. K. Chesterton)
(G. K. Chesterton)
Hamis retorika: „A szolipszizmus igazsága a legmagasabb igazság —
de egyvalami még ezen is túl van: Isten Báránya.”(László András)
C. S. Lewis, a XX. század egyik legszellemesebb keresztény hitvédője Az öröm vonzásában
címet viselő önéletrajzi regényében úgy fogalmazott, hogy miután
képtelenné vált arra, hogy őszinte lelkiismerettel ateista maradjon, és
elkezdte kutatni a vallási hagyományokat, arra a meggyőződésre jutott,
hogy csak kettő vehető komolyan: a hinduizmus és a kereszténység.
Mint látni fogjuk, az ún. metafizika tradíció iskolája nem tesz mást,
mint a hinduizmus létszemléletét extrapolálja, kiterjeszti úgy, hogy
közben a hinduizmus partikuláris megnyilvánulásait ezen kiterjesztés alá
rendeli. Ezért tekinthetjük a metafizikai tradíciót (továbbiakban
perennializmust) a hindu létszemlélet egyetemleges érvényének
bizonyítására tett kísérletnek, különös tekintettel a különböző vallási
hagyományokra. Látni fogjuk, hogy bizonyos vonatkozásban
mindkettő — a kereszténység és a perennializmus is — képes a másikat
abszorbeálni, azonban végelemzésben mindkettő teljes egyetemlegességre
és kizárólagosságra törekszik, önmagát mindkettő a legvégső igazságnak
tételezi. Az ellentmondás egyetemes elvének fényénél beláthatjuk, hogy a
kettő nem lehet e vonatkozásban egyszerre igaz: kölcsönösen kizárják
egymást. Nem fogjuk apologetikusan, az ember természetes
észbeli képességének fénye előtt bizonyítani, hogy e kettő közül a
kereszténység-e vagy a perennializmus-e az igaz, de döntés elé
állítjuk az embereket, mivel a tekintély (auctoritas) alapján vagy az
egyiket, vagy a másikat követhetik csak: vagy Jézus Krisztust és az
Anyaszentegyházat, vagy a perennializmus tanítását. Azaz vagy az egyházat fogadja el valaki végső tanítótekintélynek, vagy a különböző perennialista mestereket.
I. A végső tekintély kérdése
A perennializmus tanítása szerint a metafizikai
hagyományként megnyilvánuló örök Bölcsesség (sophia perennis), vagy
szanátana dharma (ahogy a hindu hagyomány nevezi), ebben a
világkorszakban minden — hindu szempontból — autentikusnak, ám
részlegesnek és külsődlegesnek tekintett vallási hagyományban
megnyilvánul, de ezek közül is legtisztább alakban a hinduizmusban
maradt fenn. Így a hinduizmusnak mintegy „normatív” tekintélye van az
örök Bölcsesség megragadása szempontból. A hinduizmus monista
létszemlélete szerint a vallásnak két szintje van: exoterikus (külső, nyilvános, hirdetett) és ezoterikus
(belső, magán, titkos). A vallások külső „héja” három elemből áll:
szavakból (hittételek), tettekből (szabályok), és szertartásokból
(ceremóniák). Azonban a vallások belső „magja” azonos a perennialista
tanítással, ami nem más, mint az isteni Önvalóval való
egységazonosságnak, végső soron a szolipszizmusnak átélése. Ennek az
„összehasonlító vallástudományi álláspontnak” gyökere a hindu vallásos
hagyományok eklekticizmusára adott szintetizáló reakcióként már régen
kialakult a hindu gondolkodásban. Az újkorban ezt a szemléletet
alkalmazták a más nagy vallási hagyományokkal való viszony leírására is,
a velük való intenzívebb kapcsolatok során felmerült apologetikus
kihívásokra válaszolván. Tulajdonképpen ennek átvétele, cizellálása és
explicitté tétele kötődik a perennializmus gondolkodóihoz,
legkiforrottabb alakjában László Andráshoz.
A kereszténység tanítása szerint a szenthagyományként
megnyilvánuló isteni kinyilatkoztatás teljessége a Bölcsesség
(Szentlélek) által Szűz Máriától megtestesült Igében, Jézus Krisztusban
sértetlenül áll fenn, és sértetlenül adja tovább azt ugyanazon
megtestesítő Szentlélek az Anyaszentegyházon keresztül. A nagy vallási
hagyományokban — az időben és térben előrehaladván fokozatosan tisztuló
és a kereszténységben teljességgel és épséggel fennálló —
kinyilatkoztatás bizonyos darabjai, az „igei magvak” (logoi spermatikoi,
rationales seminales) megtalálhatók, tévedéssel keverten. Az
istenkereső pogányok a bibliai inaszakadthoz hasonlóan törekszenek a
vélt gyógyforráshoz, azonban a végső gyógyulást számunkra is csak Jézus
Krisztusban hozta el Isten. Azaz egy igaz istenkereső nem-keresztény, ha
önhibáján kívül nem ismeri a krisztusi teljességet, mégis eljuthat
bizonyos fokú istenismerethez, és — Krisztus és az Anyaszentegyház által
— üdvözülhet is.
Így nem marad más lehetőség: valaki vagy a perennialista
mestereket (René Guénon, Julius Evola, Frithjof Schuon, László András,
részben Hamvas Béla és mások) fogadja el a „romlásba dőlő
Anyaszentegyház” felett álló végső tekintélynek, vagy az Anyaszentegyház
romlást nem szenvedő tanítóhivatalát fogadja el végső tekintélynek.
II. A perennializmus és a kereszténység egymást kölcsönösen kizáró tanításai
A kereszténység és a perennializmus tanításának ellentétes és egymást
kölcsönösen kizáró voltát a létszemléleti és az abból következő
történelemszemléleti különbségeken lehet bemutatni.
II.1. Létszemlélet
1.1. A perennialista létszemlélet
A perennializmus létszemléleti alapja a tradicionális szolipszizmus.
Ez magába foglalja a filozófiai értelemben vett szolipszizmust és a
vallásos-miszticista monizmust. A filozófiai értelemben vett
szolipszizmus (solum-ipsum; egyedül-önmagamság) a lehatárolt egyedet (individuum separatum), illetve annak tudati (értelmi és akarati) szintjét tekinti kiindulási alapnak. Ennek ismeretelméleti része
azt mondja ki, hogy minden, ami van, vagy aminek látszik, csak a tudat
verifikálja, ergo az objektum csak a tapasztaló szubjektumban áll fönn. A
vallásos-miszticista monizmus ezt a filozófiai előkészületet azzal
haladja meg, hogy a tapasztaló szubjektum számára önmagának mint
objektumnak, sőt embernek a megtapasztalását is illuzórikus tételezi.
Szerinte a tárgyi „van”-ság az alanyi „vagyok”-sággal szemben egy
negatív és végső soron illuzórikus dolog. Olyan, mint egy rossz álom. A
korlátolt emberi személy is illúzió, végelemzésben csak egy színházi
álarc, szerep (lat. persona, gör. proszopón, szanksz. múrti).
Az egyetlen valóság, Monad — az isteni Alany. Rossz álom az egész
létesülés, létrontás minden korlátolt, változó lét. Az egész történelem,
még az aranykor is egy létpesszimizmussal szemlélhető „ördögszekér”,
szamszára, amiből szabadulni kell. Fel kell ébredni ebből a rémálomból,
ebből az egyetemleges elvarázsoltságból (mayá): erről szól a felébredés
tana. Ami bennünk valóban változatlan az azonos a végső Alannyal. Minden
szenvedés oka az, hogy önmagunkat tárgyként szemléljük, és nem vagyunk
önnön létünknek az abszolút ura. Ez azonos a klasszikus hindu advaita védánta és a buddhista vadzsrajána kifejezett (explicit) doktrínájával, azonban nemcsak azzal. A hellenista majd keresztény környezetben megjelent egyes neoplatonikus iskoláknak, a zsidó kabbalának és a muszlim wudzsúdí-iskolának legalább bennfoglalt (implicit), de egyes képviselőiknek a kifejezett tanítása is ugyanez.
Eme iskola szerint „Isten” és „Önmagam” csak képzetesen (virtualiter)
különbözik: a „felébredés”, „megvilágosodás”, „szabadulás” (móksa),
„ellobbanás” az, ha ezt átéljük. Mivel Isten abszolút szubjektum, így
nem lehet a gondolkodás tárgya, róla még analóg értelemben vett
állításokat sem tehetünk, egyetlen istenismereti út az intuíció.
A perennializmus szerint tehát az ismerő személy és az ismerettárgy, az
elme és annak tartalma, valamint a gondolkodó alany és a gondolat
különbsége csupán illúzió.
Végső soron az egyetlen Alany nárcisztikus önbefordultságban létezik.
Megváltani nem a világot kell, hanem kiszabadítani ebből az önmagában
álló isteni Létalanyt az illúziók szertefoszlatásával, kioltásával. Idő,
tér, anyag, test, történelem mind-mind illúzió, a létesültség kínzó
valósága. Az Önvalóság (Átmá) egyetlen Alanyban (Brahmá) áll fenn. Csak
Isten mondhatja magáról azt, hogy „Vagyok” („Aham Brahma Aszmi”). A Lét
egyetlen és vele azonos Alanya Isten — az „Én” mint Abszolút Önmagam.
Ez a metafizikai szolipszizmus teljes önuralmat, önhatalmat, autokráciát jelent. A lét hatalmi tett eredménye — ebben az értelemben mondhatjuk mágikusnak a szolipszizmust. A szenvedés alapja a „létesültség” illúziója, az önuralom hiánya. „Minden heterón (másvaló), fel nem ismert autón (önvaló).” (László András) Ezért ebben a felfogásban a heterotheizmus csupán „munkahipotézis”, mintegy exoterikus óvoda az „álmodozó” sokaságnak, míg az ismertetett autotheizmus
csak az ezoterikus „felébredtek” felsőfokú tudatszintjén valósulhat
meg. Ezt világosan visszaadja a védánta hinduizmus és a mahajána
buddhizmus kettőzött megváltástana. Mindkettő vallja, hogy a szigorú
aszkéták magasabb fokú tudati felébredésre jutnak, míg a tömegeknek
megmarad a személyes Abszolútumban való exoterikus hit jámborsága,
végelemzésben álomvilága, ami lényegében megfelel annak a heterotheista
vallásosságnak, amit alapformájában a zsidó, keresztény és muszlim
tanítás is vall.
1.2. A keresztény létszemlélet
A keresztény létszemlélet — szemben a perennialistával — ontológiai dualizmust
vall. Az abszolút Lét mellett a relatív létet is valóságosként
értelmezi, nem csupán az Önvalóság káprázatának. Természetük szerint a
teremtetlen Magánvaló — azaz Isten — és a teremtményi lét között
végtelenül több a különbség, mint a hasonlóság, azonban aránylatos hasonlóság
(analogia proportionalitatis) fönnáll közöttük. Ezért Istenről
nem-teljes, de biztos ismeretet, méghozzá állító ismeretet lehet
szerezni értelmi absztrakció segítségével, szemben a hinduizmus teljesen
apofatikus („neti, neti” — „sem ez, sem az”) megközelítésével,
miszerint az emberi értelem csupán tagadólagos tevékenységgel mondhat
bármit is Istenről. Mivel Isten és az „egyetemleges elvarázsoltság”
között arányos hasonlatosság nem áll fenn a hinduizmus és a
perennializmus állítása szerint, ezért kizárólag intuitív,
misztikus úton lehet biztos istenismeretre jutni. A kereszténység maga
sem tagadja, hogy a legmagasabb fokú istenismeret a természetfeletti
misztikus egyesülés átélésében mutatkozik meg — amint a bibliai
„megismer” ige is jelzi ezt —, azonban a természetfeletti ismeret mindig
a természetes ismeretre épül, azt feltételezi, és tökéletesítve, nem
tagadva haladja meg. A megtestesülés hitigazságából következőleg a
természetes és természetfeletti, az objektív és szubjektív istenismeret
egymást kiegészíti.
A természetes szellemi képességeink segítségével — a keresztény tanítás szerint — sok mindent biztosat mondhatunk Istenről három úton:
a) a teremtményi (véges) tökéletlenségek (pl. határoltság) tagadásával (pl. határtalanság);
b) a világban tapasztalható vegyes (immanens) tökéletességekből mint okozatokból az okra való visszavezetéssel, amely tökéletességek erő szerint (virtualiter) vannak meg Istenben;
c) végül a világban tapasztalható tiszta (transzcendentális) tökéletességek (szép, jó, igaz) fokozásával.
A külön ajándékként megkapott, teremtett természetfeletti
képességek (hit, remény, szeretet) által Istent még jobban
megismerhetjük. Ilyen ismeret például Isten neve, melyet a legnagyobb
ószövetségi prófétán, Mózesen keresztül nyilatkoztatott ki: a Szent
Négybetűs (יהוה) istennevet, melyet tulajdonul lefoglalt magának. Isten
kinyilatkoztatott és tulajdonul lefoglalt nevének jelentősége miben áll?
A „Jahvé” nevet a különböző szemita népek ugyancsak használták
különböző megszemélyesített — istenített — természeti erőkre alkalmazva.
Azonban Isten, mikor örök és szabad rendelésénél fogva úgy rendezte az
üdvtörténetet, hogy egy szemita pásztornépen, a zsidóságon mint
eszköz-okon keresztül fogja a kinyilatkoztatást és az üdvösséget az
egész világ számára adni, lefoglalta ezt a nevet magának, illetve annak
mássalhangzóit, amelyek többféle ejtést tesznek lehetővé. Hasonlatos
mindez ahhoz, hogy ugyanúgy kelesztett búzalisztből való egy közönséges
kenyérszelet és „az” Ostya. Mégis, ez utóbbi már valami egészen mást
jelöl ki, lényegileg elváltozott. Isten e névbe öltözvén a
megtestesülést előre jelezte. A zsidóságnak, főleg a babiloni fogság
után istenkáromlással ért fel a Szent Tetragrammaton kiejtése — az arám
fordítás (amely egyben interpretáció is), a Targúm „aki Isten nevét
kiejti, halállal lakoljon”-ként fordította a héber „aki Isten nevét
káromolja, halállal lakoljon” parancsot. Egyedül a főpap ejthette ki az
Engesztelés Napján. Elképzelhető, hogy ez egyfajta emberi túlbuzgóság
eredménye volt, azonban Isten bölcsen a görbe úton is egyenest tud
húzni. Mert mit is jelent a Szent Név? Ezt jelenti (egyes szám, első
személyben): „Vagyok” — „Én vagyok”. Méghozzá a héber szerint nem úgy,
mint változékony, múló korlátoltságú lény, hanem mint a létteljességet
bíró Önvaló — maga „a” Lét (ipsum esse). Miben áll ennek jelentősége?
Valakiről egyes szám harmadik személyben állításokat tehetek: „Isten
szép.”; „X.Y. szép.”. Valakit egyes szám második személyben
megszólíthatok: „Drága Isten!”; „Kedves X.Y.!”. Azonban az egyes szám
első személyt birtoklom. Ezt nem mondhatja ki más önmagamra vonatkozóan, csak én. Isten így bölcs pedagógiával óva intett bármiféle hamis autotheizmustól.
Azonban ez súlyos egyoldalúsághoz vezethet. Ha az Önvaló csak
egyetlen Alanyban áll fenn, ahogy bölcseleti spekulációjuk és
szemlélődésük által hiszik ezt a hinduk, és ahogy a kinyilatkoztatás
alapján hiszik ezt a zsidók, és az ő kinyilatkoztatásuk Mohamed általi
eltorzítása révén vallják a muszlimok, akkor kettő, illetve három
lehetőség marad csupán:
a) Ha a Teremtő és a teremtés között dualisztikus létszakadék van, azaz heterotheizmust tételezünk, akkor két eset lehetséges. Ha az isteni Létalany egyben Személy
is (subsistentia cum persona), akkor az ilyen Istent csak rettegni
lehet. Ilyen a tiszta zsidó és muszlim monotheizmus. Isten egy önkényúr,
aki nárcisztikusan szerelmes önmagába, s ha teremt is, csupán
udvartartást teremt. Az ilyen Isten tulajdonképpen csak a politheizmus
kis, nárcisztikus és hatalmaskodó istenségeinek végletekig absztrahált
alakja. Az ilyen Istennel szemben valóban csak két magatartás képzelhető
el: rettegő és fatalista kiszolgálás, vagy ellene való totális lázadás.
Ez utóbbi hamis istenkép vezetett el — bár más útvonalon — Marx,
Nietzsche, Heidegger és Sartre, valamint Adorno istenkritikájához. Mivel
a személy csak viszonylatban létezik, nem lehet egyedül. Ezért az ilyen
nárcisztikus Abszolútum bizonyos értelemben szükségképpen kell, hogy teremtsen udvartartást magának, akik őt kiszolgálják önimádatában. Ha ez az isteni Létalany nem személy
(subsistentia sine persona), hanem személytelen (személyfeletti, és nem
személy alatti értelemben), akkor viszont nem törődik a világgal, nem
nyilatkoztatja ki Önmagát, s nem szorul másra. Csupán egy Mozdulatlan
Mozgató, aki önmagába fordult, s csak a szintén önmagába fordult kis
istenségek azok, akik a világ kormányzásában részt vesznek,
megnyilvánulnak a természeti (pl. villámlás, napsütés) és pszichés (pl.
harag, szerelem) jelenségeken keresztül.
b) Marad még egy magatartás, amely elveti a Teremtő és a teremtés közötti létszakadékot és ontológiai monizmusával
gyakorlatilag a hinduizmushoz társul. Ez a gyökere a zsidó
kabbalisztikus és a muszlim szúfi miszticizmusban bennfoglaltan, vagy
egyes képviselőiknél kifejezetten jelen lévő autotheizmusnak.
Ez azonban fel nem oldható feszültséget eredményezett a zsidók és
muszlimok által kinyilatkoztatottnak tekintett heterotheizmussal.
Hogyan oldja fel az előkészületi, ószövetségi kinyilatkoztatás eme
belső feszültségét Jézus Krisztus? Ő a kulcsa mindennek, nélküle a
gondolkodó ember valóban következetesen csak perennialista lehet. A
kereszténység megtartja Isten abszolút transzcendenciáját, s az immanens
világ autonóm létét, ami nem csupán látszatvalóság, vagy „fejlődő
létrontás”. Mindezt úgy, hogy „elegyedés, de szétválasztás nélkül”
áthatja Isten a legbelsőségesebben a külső teremtését.
A keresztény létszemlélet szerint nem csupán egy, hanem három
Létalany (hüposztaszisz, subsistentia) által áll fenn az önvaló isteni
Lényeg (óúszia, substantia), méghozzá úgy, hogy mindhárom osztatlanul,
de elegyedés nélkül bírja az isteni természet teljességét. A keresztény
értelemben vett három Létalany nem neoplatonikus értelemben vett
„szerep” (proszopón), vagy hindu értelemben vett „maszk” (múrti). Ezért
is (sok más mellett) különbözik a filozófiai spekulációból eredő, vagy
az őskinyilatkoztatás előképébe rejtett és a vallási hagyományokban
torzultan fennmaradt háromságtanoktól a keresztény misztérium. Ez
kimutatja, hogy a belső isteni lényeg, az isteni Lét maga a Szeretet.
„Isten szeretet” — mondta a szeretett tanítvány, János. A három isteni
Létalany egymásbavalósággal (perikhorészisz) tartja fönn egymást. Az
Atya teljes istenségét adja át a Fiúnak, s a Fiú ezt visszaadja úgy,
hogy e kölcsönös egymásba tekintés, egymásba tükröződés, a Világosságnak
a Világosságtól való születése, az észleleti (intellektuális) foganás
(conceptio) által születő Fogalom (Conceptus) szeretete egy kölcsönös
akarati lehelésből mint egyetlen lételvből magát a harmadik Létalanyt
létesíti. Ez az „örök mában” van. Ez nem történik, hanem így volt, van
és lesz: a Szerető — Szeretett — Szeretet hármasságának örökké állandó
dinamizmusa. A szeretet a másikra (heterón) irányul: nem más
mint létadás és létbenntartás, míg önmagamról megfeledkezvén önmagamat a
másik szeretete — önfeledkezése — tartja létben. Isten önismerete és
önszeretete annyira teljes, hogy (anélkül, hogy szükségképpen világot
kéne teremtenie) három létalanyt képez, abban áll fenn. Ahhoz, hogy a
háromság ne csupán egy „alsóbb létszint” legyen, mindháromnak
létalanynak kell lennie, s ahhoz, hogy egymás felé szeretetáramlatot
képezzenek, személyeknek is kell lenniük. E három létalany nem csupán
egyetlen létalany három „szerepe” (szabellianizmus), és nem három
elkülönülő lényegű isten (tritheizmus).
II.2. Történelemszemlélet
II.2.1. A perennialista történelemszemlélet
A perennializmus az egész történelmet — Baranyi Tibor Imre szavaival
élve — „fejlődő létrontás”-nak tekinti. Ez logikusan következik a
létszemléletéből. Ha az Abszolút Önvaló egyetlen — személyiségfeletti —
Létalanyban áll fenn, amely kizárólag önmagára irányul, akkor minden e
léten kívüli létesültség bizonyos értelemben negatív létaktus,
tulajdonképpeni nem-lét. Így annak kioltása, meghaladása az elsőrendű
cél. Ami valóságos, nem látszat szerinti szenvedés van a világban, az
tulajdonképpen eme Abszolút Önvaló „szenvedése”, ahol a Lét, a Tudat és
az Akarat nem egybevágó. Az egyes egyedekbe különböző szinteken
beleszorult, az Önvalóból „kiáramlott, és nem teremtett” (emanált) lét
önmagába vágyik vissza. Teljesen önmaga, egyedüli önmaga akar lenni. Ezt
vallották a különböző vallásokban és filozófiákban megjelenő
autotheista miszticizmusra épülő iskolák, melyeket már fentebb
említettünk.
Eme „visszatérés” útja az intellektuális és spirituális metafizikai tradíció. Ez három tényezőből áll: a szolipszizmus valóságának tételezéséből; az eszmélési-értési (intellektuális) vonalon a fogalmak végletes, apofatikus úton történő meghaladási kísérletéből
(ennek egyik megnyilvánulása a „felett” és „túl” típusú helyhatározók,
illetve az ezekkel megegyező latin, görög, szanszkrit, páli stb.
prefixumok és prepozíciók halmozása); és végül a szellemi-akarati
(spirituális) vonalon a tantrikus jellegű rituális megvalósításból.
E háromnak — Buji Ferenc szavaival élve — „felbonthatatlan egységet”
kell alkotniuk. A hagyományos — arisztotelészi értelemben vett — logika
elégtelenségének állítása az „analogia entis”-nek (a létezők arányos
hasonlatosságának) hagyományos hindu tagadásából következik. Ha a világ
csak egy elvarázsoltság, egy rémálom, akkor semmi sem állítható az ember
tudati szintjén bizonyosan az Abszolút Önvalóról. Ennek meghaladását
jelölik „gondolkozás feletti tudatállapot” néven. A tantrikusságot
illetően pedig azon az állásponton vannak, hogy „minden spirituális
ösvény” a kali-yuga (ólom-korszak) fázisában már elveszítette
érvényességét, így ennek mint elvnek alkalmazása lehet egyedül hatékony.
Kiindulópontja az eleve mérgezett világ, melyben — a tantrikus elven
nyugvó gyakorlatokkal, elsősorban a yoga segítségével — a „mérgeket”
„életelixírré” lehet átalakítani (transzmutálni). Ezt — a hindu
gondolkodás képének segítségével — „tigrislovaglás” néven illetik a
perennialisták. A tigris itt a vesztébe rohanó világ jelképe, melyet
meglovagolva uralkodhatunk felette. Mit jelent mindez a gyakorlatban?
Kettős erkölcsöt, mikor is az egyébként negatív, „anyagivá dermedtnek”
titulált cselekvésekkel „az idő irányával szemben” ellentétesség
tételezhető. Konrkét példával élve, ilyen volt az ún. templomi
prostitúció, vagy bizonyos közösségek (pl. katharok) közösségi
promiszkuitása. „Látszólag” paráználkodunk, a „valóságban” — az
„exoterikus” szinten egyébként bűnösnek tűnő cselekvés felett —, vagyis
„ezoterikus” értelemben véve meghaladjuk a bűnös világot. Ez volt az
ókori szofisták, a középkori katharok sokak által ismert kettős
erkölcsének alapja. Ha az emberi „illuzórikus én” tobzódik, fosztogat,
erotomán, az nem „én vagyok”, mivel én az „Abszolút Önvaló” vagyok.
A tiszta Lét tiszta megvalósultság (actus purus) — nincs benne
lehetőségi lét (potentia). Minden teremtmény ezzel szemben kettős
természettel bír: ténylegességből (actus) és lehetőségből (potentia) áll
össze. Az idő a változás mértéke, azaz átmenet a lehetőségből
ténylegességbe. Minden változás e rendszerben, mint az idő előrehaladása
csak körforgásos vergődés, illetőleg folyamatos létrontás (egy teljes
világcikluson belül, az aranykortól az ólomkorig bezárólag). A létesült
létnek és a változásnak, azaz magának a történelemnek, a teremtményi létnek így nincs értelme, célja. Az egyetlen cél a visszatérés a Metafzikai Abszolútum létállapotába minden létesülés kioltásával.
II.2.2. A keresztény történelemszemlélet
Mit mond ezzel szemben a kereszténység? Isten nemcsak befelé, hanem kifelé is szeretet.
Ő nemcsak elképzeli (imaginálja) a világot, hanem mindenhatóságánál
fogva a semmiből létbe is hozza. Ez nem negatív dolog, ez nem létrontás,
hanem pozitív tett. A világ nem látszat, nem vicc, nem egy rémálom,
hanem realitás. A teremtett létezők önmagukban nem lelik sem eredetüket
sem céljukat, azonban mivel céljukat, a boldogságot csak az eredetükben
találhatják meg, ezért szükséges, hogy arra az ontológiailag Másra
megnyíljanak: viszontszeressék az Irgalmas Szeretetet. A végső
cél a világ átistenülése a teremtetlen és a teremtett lét „elegyedés, de
szétválás nélküli” szerető egységében. Hasonlatosan a Hóreb-hegyi
lángoló, de el nem égő csipkebokorhoz, mely csupán halvány előképe volt a
Krisztus Thábor-hegyi elváltozásának! Ahogy a gótikus üvegablakon áttör
a fény, úgy fog elváltozni létének kioltása nélkül a világ!
Ha az isteni létalanyok befelé személyes önátadása képezi az Abszolút
Létet, akkor az ennek képmására teremtett teremtmények relatív létének
is ennek mintájára kell alakulnia. A történelemnek, a relatív létezők
változásának, cselekedeteinek így értelme és célja van, azonban nem
önmagába fordult célja, hanem az Istenre, az egészen Másikra nyitott
célja. A perennializmusban nincs célja a relatív létnek: az egyetlen cél
az értelmetlen idő kerekének visszaforgatása majd meghaladása általi
elérése örökkévalóságnak.
Isten kerubokkal zárta el a Paradicsom kapuját: nincs visszaút. Nincs
más út, csak a huszáros előremenekülés. Nem lesz újra paradicsomi
állapot, amely önmagában is még tökéletesebbre nyitott állapot volt. A
vesztébe zuhanó világot Isten irgalmas szeretete megmenti, ő a „nem”
ellenére is meg akar testesülni, szeretni, létben akarja tartani belső
lényege és önmagához való hűsége által e megváltásra váró világot!
Mi is volt az ember bukásának alapja? A Fa Isten jelképe, aki
tengelye, mértéke az alsó, középső és felső világoknak is. Gyermeke,
gyümölcse az ember. Ő az objektív mértéke a jónak és rossznak, azaz a
cselekvés útjának, mely a célhoz, az örök élethez vezethet. A sátán
legnagyobb kísértése pont az az autotheista önistenítésre való buzdítás
volt, ami a saját bukását is előidézte: „non serviam”. Nem akarta
elfogadni teremtményi létét, azonban ezzel szembe menni, önmagunkat
isteníteni az igazi illúzió, az igazi, pokoli rémálom, az igazi mayá. Az
ember csak úgy istenülhet át, érheti el végcélját, ha „titokzatos
csere” által Isten fölveszi az emberi természetet, s mi megkapjuk általa
ajándékba a természetünk feletti (természetes képességeink által el nem
érhető) isteni természetet, a fogadott fiúságot. Ez a makrokozmosz, és
benne a mikrokozmosz célja. Mi nem vagyunk természet szerint isteniek,
de ha Isten önmagát nekünk ajándékozza, létrejöhet az irgalmas
szeretetben történő csere.
Ez történt meg Jézus Krisztusban. Érdekes összehasonlítani Buddha és
Jézus alakját és halálát. Buddha célja az eredetbe való visszatérés, ami
az Egyetlen Önvaló megszabadítását jelenti a teremtett lét
illúziójából. A köldöknéző Buddha lótuszülésben törekedett elérni a
nirvána állapotát, olyan állapotban, mely a magzat helyzetéhez hasonlít,
aki önmagába, eredetébe, létesülése „elé” fordul. Jézus Krisztus pedig
kitárt karokkal ölelt át minden embert élete virágjában átadott életével
— nem Önmagával, hanem velünk törődött. Ez a világ, a bűnnel megjelölt
világ, ez az élet a halál keresztjével végződik — mindannyiunk élete.
Krisztus nem mondta, hogy ez a világ illúzió, hanem a legteljesebben
szembenézett vele, a legmélyebben belétestesült értünk bűnné, de nem
bűnössé lett. Általa és nem önmagunk által juthatunk csak az Atyához a
Szentlélekben. Ez a világ illúzió, vagy keserű értelmetlenség? Egyik
sem. A kereszt Krisztusban az Élet fájává vált, a Bárány vérével bekent
kapuvá — a gyümölcs a fára visszaszegeztetett. Minden értelmet nyert a
megtestesült Értelemben.
III. Összegzés
PERENNIALIZMUS | KERESZTÉNYSÉG | |
AZ ABSZOLÚTUM ÉS A RELATÍVUM (ISTEN ÉS VILÁG) VISZONYA |
ONTOLÓGIAI MONIZMUS
Egyetlen létvalóság van: a Metafizikai Abszolútum. Ehhez képest minden illúzió (mayá). |
ONTOLÓGIAI DUALIZMUS
Két létvalóság van: az Abszolútumként aposztrofálható Isten, és a rajta kívül álló, semmiből létbe hívott teremtése. |
AZ ABSZOLÚTUM BELSŐ LÉTE |
EGYALANYÚSÁG
Egyedül Isten alanyi öntudata nem illúzió, Aki önmagára (autón) irányul. Az isteni Létalany lényegileg öntételező szolipszista. |
HÁROMALANYÚSÁG
Isten három alanyi öntudatban áll fenn, ahol mindegyik a másik (heterón) kettő, vele egylényegű alanyiságra irányul. Az isten Létalanyok lényegileg mástételező altruisták. |
AZ ABSZOLÚTUM KÜLSŐ TEVÉKENYSÉGE |
ELSZAKADÁS
A külső, „szamszárai” lét végelemzésben egy illúzió, mely állandóan egy aranykortól egy ólomkorig folytatólagosan hanyatlik, majd ezt egy újabb aranykor követi. Azonban az aranykor is gyakorlatilag létesültség, így végső fokon ebből is szabadulni kell. A létesült világ nem más, mint a tételezett Abszolút Önvaló „rémálma”, mely álomból fel kell ébreszteni. A megváltás (móksa) így nem más, mint a létesülés megszüntetése, az Abszolút Önvaló felébresztése. |
MEGTESTESÜLÉS
Az isteni abszolút valóságon kívüli külső és relatív lét valóságos lényeggel (essentia), állaggal (substantia) és természettel (natura) bíró valóság, melyet szerető gondviselésből teremtett a semmiből a Szentháromságos Egységben fennálló Abszolútum. Aki befelé szeretet (létátadás), az kifelé is az. Így a létesülés nem „létrontás”, hanem pozitív aktus. A cél nem a teremtett kozmosz „kioltása”, hanem annak a teremtetlen Léttel való egyesítése. Ez az „elegyedés, de szétválasztás” nélküli megváltás legteljesebben az Ige megtestesülésében vált valóra, és vált lehetővé. |
Röviden fölvázoltuk a perennialista iskolának és Krisztus Egyházának
tanítását. Világossá vált, hogy a kettő tanítása kölcsönösen kizárja
egymást. Mindenki szabadon választhat, melyik tekintélyét fogadja el,
kinek hisz. Választani kell, mert két úrnak nem lehet szolgálni. Adja
Isten, hogy mindenki az Út útját válassza, s így Élete legyen az
Igazságban!
Úgy legyen!
(AMDG - http://amdg.betiltva.com/)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése