Isten
teljesen szabadon, szeretetből teremtette az egész kozmoszt – minden láthatót
és láthatatlant. Isten így a végső eredete minden létezésnek, minden
létesítésnek. Isten mint létteljesség egyben az egész teremtett világ végcélja
is: minden az ő dicsőségére, dicsőítésére teremtetett, s a teremtmények is
sajátos céljukat csak Őbenne érhetik el. Az értelemmel bíró teremtmények
(angyalok, emberek) számára a boldogság állapota csak Őbenne, a Szentháromságos
Létáramlatba való végső, és elveszíthetetlen bekapcsolódás, azaz az
üdvállapotban állhat fönt árnyék, szeplő és ránc nélkül.
Ezt
a létállapotot azonban teremtett létmivoltuk szerint, saját természetük szerint
elérni képtelenek. Csak ha Isten is megnyílik feléjük természetfeletti
kegyelmével, akkor tudnak vele kapcsolatba, kommunikációba, kommunióba lépni. A
természetes rendre csak Isten kegyelméből tud a természetfeletti rend ráépülni.
Isten
mikor az angyalokat, majdan az első emberpárt megteremtette, akkor nem a merő
természetük állapotába hozta őket a létbe.
Rögtön felemelt állapotban, az eredeti megigazultság (iustitia
originalis) állapotában teremtette meg őket. Ellátta őket mindazon teremtett kegyelmekkel,
melyek szükségesek ahhoz, hogy elérjék értelmük és szabad akaratuk
használatával a végső céljukat, s egyben a teremtetlen kegyelembe, azaz a
szentháromságos létáramlatba teremtette őket – téridőben lévő állapotukban is a
megszentelő malasztot bírták. Mind az angyalok összes alanya, mind az első
emberpár próba elé volt állítva, s az angyalok egyharmada, valamint az emberi
nem az ősszülőkben Istenre nemet mondott. Az elbukó angyalok sajátos
természetük, azon belül is megismerési képességük folytán rögtön a kárhozat
állapotába kerültek. Az emberi nem az ősszülőkben azonban nem jutott ebbe a
végső állapotba, mivel testi-lelki összetettségük folytán a megismerésük és így
a bűnük súlya kisebb fokú volt saját természetükhöz és a kapott kegyelmekhez
képest is, mint a bukott angyaloké, másrészt Istennek az emberi nem biológiai
szaporodás útján való kibontakoztatására vonatkozó terve szerint nem is engedte
meg, hogy Ádám és Éva bukása akkora legyen, hogy ez végső kárhozati állapotba
taszítsa őket. Isten megmutatta, hogy az ördögi igazságtalanságnál és
irgalmatlanságánál az isteni igazságosság és irgalmasság nagyobb, s azt is
bebizonyította számunkra bölcs pedagógiával, hogyha elszakadunk tőle, akkor
utunk a biztos boldogtalanság és kárhozat. Ezért az ember teremtését,
felemelését, és bukását részletesebben kell megvilágítani.
Isten
közvetlenül teremtette az első emberpárt teljes természetük szerint. Az ember
természete szerint szellemi lélek és anyagi test összetettsége, méghozzá úgy,
hogy az eszes és értelmes lélek valóságosan, önmagától fogva az egész testnek
mint alomnak (materia), annak minden bennható tevékenységének (vegetáció,
érzékelés) állagadó alakja (forma substantialis). Ezért csak erő szerinti
(virtualiter) trichotómiáról („test” – vegetáció; „lélek” – érzékelés;
„szellem” – értelem) beszélhetünk. Minden egyes ember az ősszülők
leszármazottja testileg, mégha az emberiség egyedileg és specialiter sok formát
ölt. Generikusan minden emberre igazak az általános emberi értékek, az eltérő
vérmérsékleti, szellemi és fizikai képességek ellenére. A gyermek nemződésekor teremti
külön, és oltja bele Isten a halhatatlan lelket annak testébe, s e nemződés
során a szülőkkel azonos természetet vesz föl a gyermek, kinek a teste és lelke
egymáshoz rendelt (diszponált). Ez az alapja többek között a lelki
átöröklésnek, a karakterológiának, a kognitív, ismeretelméleti és kísérleti pszichológia
által visszaigazolt katolikus teológiai és bölcseleti antropológia igazságának.
A kartéziánus dualizmus és materiálmonizmus téves emberképeivel szemben a hülémorphizmust
igazolják vissza a kísérleti embertudományok (orvoslás, pszichológia, kognitív
tudomány stb.) is. Ezért sem lehetséges a lélekvándorlás bölcseleti alapon, sőt
valahol szükségeltetik a feltámadás is, mivel az emberi lélek (szemben az
angyalokéval) önmagában nem-teljes állag (substantia incompleta), a személyre,
mint állagra vonatkozólag. Képes önmagában létezni a növények (vegetatívok)
életelvével és az állatok (érzékelők) testhez kötött párájával szemben, de az
emberi személy teljességéhez és épségéhez a teste is hozzá tartozik. Az ember
istenképisége a szellemiségben (értelem és akarat) van. Az ember lelki
természetében gyökerezik Isten-képmássága, mely rendeltetése és nemes hivatása természete
szerint szubsztanciális egységet alkotni a testével, s a testben és a testen
keresztül uralmat gyakorolni az anyag felett, így átlelkesíteni a világot. Az
istenképmás mikrokozmosz a képmás képmásává formálja át az anyagi kozmoszt.
Azonban
az ember végső célja nem önmagában, vagy a makrokozmoszban van, hanem abban,
hogy rajta keresztül az egész világ egy nagyobb, azaz természetfeletti
szintézisbe lépjen az istenivel. Ez csakis Isten kegyelme által lehetséges.
Ezért Isten túláradó jóságában az eredeti megigazultság (istutia originalis)
állapotában teremtette az embert. Ez az eredeti megigazultság a
természetfeletti adományaiban (dona supranaturalia), azaz az eredeti
szentségben és a természeten kívüli adományaiban (dona praeternaturalia), azaz
az eredeti épségben állt. Az előbbiek által lehetséges elérni a
természetfeletti célt, míg az utóbbiak által könnyen lehetséges elérni azt. Miért
volt és miben ez a megigazultság „eredeti”? Egyrészt azért, mert az ősszülőknek
adatott, másrészt azért, mert „első” megigazultság volt (a második Ádámmal
eljövendő előtti), végül azért, mert az ember testi létmivoltából következőleg
ez a létállapot az ember természetes nemzésével „eredt” volna át minden
emberre.
A
természetfeletti adományok tkp. azok voltak, mint amit Krisztus Jézusban visszanyerünk:
a Szentlélek bennünk lakása (mint teremtetlen kegyelem), valamint a természetfeletti
hit, remény és szeretet teremtett kegyelme. A természeten kívüli adományt (a
tágabb értelemben vett eredeti épséget) öt részre osztja a hagyományos katolikus
tanítás:
rendetlen
kívánságtól való mentesség (szoros értelemben vett eredeti épség);
haláltól
való mentesség;
szenvedéstől
való mentesség;
kiváló
ismeret;
a
külső természet fölötti uralom.
Ez az állapot – amint
említettük – a természetes nemzéssel eredt volna át az ősszülőktől minden
emberre. Azonban az ősszülők nem állták ki a próbát. Miben állt a próba lényege?
Amit ingyenes és kiérdemelhetetlen ajándékként megelőlegez Isten az embernek (a
természetfeletti életet, végső soron az örök üdvösséget), arról akarja, hogy
ezt az értelmes és szabad akaratú teremtmény maga ki is érdemelje, azaz
viszontszeresse őt.
Az ősszülőket a
kísértés kívülről érte, s mivel ez az eredeti ártatlanságuk nem
„gyámoltalanságban” (a bizantin keleti szakadárok vakmerő állításával szemben),
hanem kiváló természeten kívüli adományok birtokában történt, igen súlyos bűn
volt, mégha a sátán külső kísértésére is indult el averziójuk. Önzésbe esvén
önmagukat tették meg végső célnak, az önistenítésbe estek, mikor is maguk
akarták meghatározni, mi a jó s a rossz, azaz létmivolta szerint Istentől és
így Lét valóságától függetleníteni akarták a legfőbb Jót és így az erkölcsi
mércét. Szimbolikusan meséli el ezt a valós történeti eseményt a Szentírás. A
Fától, azaz Istentől, mely mindennek tengelye, a gyümölcsöt, az
istengyermekségben lévő embert leszakítják, amely így elrohad. Megfosztottság
történt, ruhátlanodás – a természetfeletti és a természeten kívüli állapotot
elveszítették, sőt a „tiszta” természetük is megsérült, bár nem olyan mértékben
mint a jámbor füleket sértő létpesszimista protestánsok állítják.
Ez a bűn az ősszülők
személyes bűne, de analóg értelemben az egész emberi nem bűne. Személyes
értelem esetén beszélünk „ősbűn”-ről, analóg (természet szerinti) értelem
szerint „áteredő bűnről”. Szoros értelemben vett hittitok, méghozzá
természetfeletti hittitok. Azonban a teológia bizonyos szempontból érthetővé
teszi ezt, illetőleg bizonyítja azt, hogy az értelemmel, és Isten
igazságosságával mindez nem ellentétes.
Az összes ember nemcsak
a következményeket, hanem a bűnállapotot is örökli. Miben áll ez?
1.
Az
ősszülők elvesztették az eredeti szentséget, és magukra vonták Isten haragját.
2.
A
halál és szenvedés törvénye alá kerültek.
3.
Az
ember a sátán rabságába került. => természetfölötti uralom elvesztése
a.
nő
=> fájdalmas szülés és epekedés
b.
férfi
=> verejtékes munka és uralomvágy
4.
Test
és lélek szerint rosszabbakká váltak.
a.
akaratuk
rosszra hajló lett => rendetlen kívánságtól való mentesség elvesztése
b.
értelmük
elhomályosult => kiváló ismeret elvesztése
5.
Bűnük
bűn- és büntetéstartalma átszállt az egész emberi nemre.
Ez az eredeti és egyben
áteredő bűn (peccatum originans et simul originatum) átszármazás és nem utánzás
útján (propagatione et non imitatione) áll fenn.
Az ősbűn mivolta az
ősszülők halálos és személyes bűnös tette (peccatum actuale, mortale et
personale) volt. Tartalmi mozzanata (quasi-materia) tekintve az Istentől mint
végső céltól való elfordulás volt mindez, alaki mozzanata (forma) a
szándékosságban állt.
Tartalmát tekintve
tágabb értelemben az eredeti megigazultság és az ép természet hiányában,
szűkebb értelemben az eredeti megszenteltség hiányában áll fenn ez a bűnállapot.
Ez a bűn az emberiség
egészére nézve analógia és nem azonosság (univocitas) értelmében bűn: Isten
rendelkezése folytán Ádám az egész emberiség feje volt nemcsak a természeti,
hanem a természetfeletti és természeten kívüli javak átszármaztatása
tekintetében is. „Ádámban a személy rontotta a természetet; ivadékaiban a
természet rontja a személyt.” (Aquinói Szent Tamás) Egész természetünk,
hajlamaink fókuszálási problémával, nem protestáns értelemben vett vaksággal
bírnak, s erőfeszítésbe kerül természetünk szerint a jót tenni és az igazat
felismerni, habár nem lehetetlen.
„A bűn mellyel Ádámban
vétkeztünk, bennem természeti, Ádámban személyes. Mert itt vétkeztem benne, nem
aki vagyok, hanem ami vagyok; én az ember, nem én: Odo; a természet nem a
személy. De mert a természet csak a személyben áll fönn, a természet bűne a
személyé, de nem személyes. Személyes az a bűn, melyet elkövetek én, aki
vagyok, nem ami vagyok, mellyel vétkezem én: Odo, nem az „ember”, a személy,
nem a természet. De mert a személy nincs természet nélkül, a személy bűne a
természeté is, de nem természeti.” (Cambrai-i Odo OSB apát, †1113)
Ennek következtében
Isten az eredeti bűnt másképp is tudja be, mint a személyeseket: másképp
bünteti: és másképp szabadít meg tőle. Az eredeti bűn egyformán súlyos
mindenkiben. Miért nem egyforma a rendetlen kívánság mindenkiben? „Mikor
föloldódott az eredeti igazság köteléke, mely mindenkiben egyforma, elszabadult
az addig lekötött természet, mely már nem egyforma mindenkiben, hanem a test
belső alkata szerint különböző.” (A. Szent Tamás)
Isten Jézus Krisztusban
állította helyre az ember létállapotát. Ez a status naturae reparatae. A
megszentelő kegyelmet, azaz a természetfeletti adományokat megkapjuk, de a
természeten kívüli adományokat nem kapjuk vissza. A természet sebei gyógyulnak,
de teljesen sohasem hegednek be a földi létben. A keresztény ember számára is
erkölcsi küzdelem a földi élet mindhalálig. E helyreállítás által lehetséges,
hogy újra elérhesse az ember a végső célját, Isten színről színre látását: a
megdicsőült természet állapotát (status naturae glorificae), amelyet a
Boldogságos Szűz Mária mint a legtökéletesebb teremtmény Isten irgalmából és
külön kegyelméből már most élvez. (Őt máshogy is váltotta meg Jézus Krisztus.)
A második megigazultság
a keresztáldozat által történt, amivel Jézus Krisztus az áteredő bűnért és
minden személyes bűnért elégtételt tett, sőt érdemei által végtelenül felül is
múlta azokat. Őáltala utunk nyílik az Atyához a Szentlélekben. Más módon
történik ezen megigazultság elnyerése is mint az első. Isten nem a természetes,
hanem a természetfölötti nemzés útját választotta erre. Az embereknek hasonlóan
(analogice) kell újjászületniük egész valójukban, mint ahogy Jézus Krisztus
fogant és született Szűz Édesanyjától.
Jézus
Krisztus Édesanyja természeten kívüli adomány által, de természetes módon
fogant. Joakhim és Anna egyesülésében a fogantatása pillanatában Isten a
természet rendjét felfüggesztvén nem engedte meg, hogy az áteredő bűn és annak
következménye átszármazzon a Boldogságos Szűz Máriára, hanem Jézus Krisztus
érdemére tekintettel úgy határozott, hogy eleve megkíméli ettől a szennytől.
Mivel
a természetes nemzés az ősszülőkben az egész emberi nemre és nem minden egyes
emberi utódjukra lett rábízva, így e parancs teljesítve van, ha az emberek egy
része végrehajtja ezt, és megházasodik. E – bár sérült – természeti jóról
magasabb cél érdekében, méghozzá természetfeletti célból lemondani nem
természetellenes, sőt nagyobb jó mint a házasság, nemcsak a bukott (lásd a
„pogány” Hénok, vagy a zsidó Illés és más próféták esetét), hanem a
helyreállított természet esetén is. Három okból. Egyrészt az áteredő bűn
következtében a természetes nemzés még – akár a bukott természetben állapotában
való, akár a helyreállított szentségi – házasság keretében is rendezetlen
kívánsággal terhelt, amennyiben ez a vágy nem célirányosan, hanem akaratlanul
tör fel a házastársak esetén is, és nem mentes még a lehető legteljesebb testi-lelki
önátadás sem ettől. Ezért fogannak még a szentségi házasságban is a bukott
természet állapotában az emberek.
Szűz Mária (mint
utaltunk rá) teljesen ép természetben teremtetett, s foganása pillanatában a
megszentelő malaszt legmagasabb fokába állítatott, amibe csak teremtmény
állíttathat. Ezeken felül különböző természeten kívüli adományokat is kapott,
köztük a rendezetlen vágytól való mentességet is, és tulajdonképpen csak a
szenvedéstől és a haláltól való mentesség természeten kívüli adományát nem
kapta meg.
E Szűz méhéből vette
föl az örök Ige az emberi természetet természetfeletti nemződés által. Benne
lakozik a teljesség, hiány nélkül. Ha az emberi természet integritásának feltétele
lenne a házasság és a házasélet, Jézus Krisztus is megházasodott volna. Ennek
ellenére cölebszként, élte virágjában ment át Húsvétján, az öregség nélkül.
Ő
lett az Új Ádám, az emberiség „új”, sőt igazi („ősképi”) feje, hisz az egész
teremtés a Megtestesülésre irányult. Benne kell újjászületnie,
„újjáteremtődnie” mindennek. Neki mindenki „fia és lánya”, isteni természetbe
születik az ember az Ige és a Lélek, Jézus Krisztus és az Anyaszentegyház
nászában, elsődlegesen a keresztség és az Eucharisztia által. Ennek eszköz-oka
az analóg értelemben vett „szentté tevő” (sacerdos) „hídverőknek” (pontifex) a
küzdő nép keresztségi és bérmálási karakterén felül megpecsételt szent rendje,
négy nagyobb renddel (alszerpap, szerpap, áldozár, püspök), melyek közül három
(szerpap, áldozár, püspök) biztosan Jézus Krisztus rendelte szentségi jellegű
fokozat. Ők „in persona Christi” cselekednek, mintegy „alter Christus”-ként.
Bennük analóg módon, a felkent kezeik által pedig valóságosan újra testet ölt
az Ige, hogy az Anyaszentegyház Lelke által átitatott anyagi kozmosszal az
oltárnál szent nászra lépve az örökkévalóságra szülessenek a krisztusiak. E
természetfeletti atyaságban részesedve föláldozza magát mintegy „magtalanná”
téve önmagát a katolikus klerikus. Miért áldozat a nőtlenség? Mélyebb
értelemben azért, mert minden ember megölése egy világ elveszítése – azok
elveszítése is, akiket ő nemzett volna, és azok útódaié – ábeli és ábrahámi
áldozat. Ezekről mond le a klerikus, hogy mindannyiunkat ne e halállal
megjelölt, hanem az örökkévaló életre szüljön. A természetes „biosz” felett álló
természetfeletti „zoé” jelei ők.
Ezért
van az, hogyha nős embereket is szenteltek klerikussá (lettek a nagyobb rendek
tagjai), azok többé nem éltek házaséletet feleségükkel. Gondoljunk a
„presbiter” megnevezés egyik (vén) értelmére! Ezért volt régen a 30 sőt 35 éves
kánoni kor nős emberek esetén, s ezért kellett a feleség beleegyezése. Ez
őrződött meg a sajnálatos liberalizáció ellenére is, mikor a latin
részegyházban is nős embereket (e megszorítások nélkül) „állandó” diakónussá
szentelnek. Persze ezért nem kell (sajnos) elhagyniuk mindent. Ez vonatkozna
elvileg a keleti katolikusokra is. Az ő gyakorlatuk nem jézusi és nem is
apostoli, hanem az V. századtól fokozatosan beálló torzulás eredménye. Kánoni
fegyelemmel Szent VII. Gergely pápa csak az ősi, isteni és apostoli jogú, így
megváltoztathatatlan fegyelmet állította helyre. Még a híres-hírhedt trulloszi
zsinat is kimondta, hogy a nős szerpap és áldozár nem végezhet szentségi
cselekményt (elsődlegesen keresztáldozati jelenvalósítást), kivéve, ha
levitikus módon az áldozatbemutatás napján, előnapján és utónapján nem él
házaséletet. (N.B. Trullosz, állításával ellentétben, nem az „ősi fegyelmet”
állította helyre, hiszen az „egyetemlegesnek nyilvánított” karthágói kánonok
hamisításától sem riadt vissza, nem beszélve a Keleten tekintélynek örvendő ún.
„apostoli kánonok” kifordított értelmezésétől sem.)
Azonban ezt sem tartják
be. Ez hozzájárult a napi áldozatbemutatás kiveszéséhez a keleti keresztény
áldozópapságnál, s ahhoz, hogy a püspököt tekintették a papság „teljes” fokozatának
az áldozatbemutatási kötelezettség tekintetében is. Ez járult továbbá hozzá az
ún. concelebráció szokásának általánossá válásához Keleten, elsődlegesen nem
szakramentális, hanem ceremoniális értelemben. Amely latin klerikus
felszentelése után megházasodik törvényesen, azaz nem „kiugrással”, hanem a
klerikusi állapotból való elbocsátás és a cölibátus kötelezettség alóli
felmentése után, a kánoni kötelem révén, rendes körülmények között, érvényesen
nem gyóntathat és nem is mutathatja be a szentmiseáldozatot. Ez is az
önmegtartóztatási kötelemre megy vissza. Ha a kodifikáció nélküli keleti
korpuszt következetesen alkalmaznák, akkor a keletiek „helybenhagyott”
házaséleti volta „ősi szokásaiknak megfelelően” csak akkor nem volna bűnös a
papra és feleségére, ha a kánoni megtartóztatást (min. 3 nap) betartanák. Mivel
erről a többségüknek fogalma sincs, így szubjektíve nem tudható be bűnnek
számukra.
Mondhatja
bárki erre, hogy ez azért sem lehet dogmatikus, mert nem érinti így sem a
szentségi karaktert (a kiugrott pap is pap marad, és vészhelyzetben – pl.
fogolytáborban, ha nincs más felszentelt pap és engedélyezik a misézést – még
misét is mutathat be „sub conditione”), sőt a törvényes házasságban élő, akár
az áldozatbemutatás előtti éjszakán házaséletet élő pap áldozatbemutatása is
érvényes. Valóban, az „ex opere operato” hatások létrejönnek bizonyosan,
azonban az „ex opere operantis” hatások illetve egy részük valószínűleg nem,
mivel a pap a kánoni megtartóztatás hiánya miatt, ha nem is halálos bűnben, de
a papi önmegtartóztatás eszménytől eltávolodva él papi hatalmával.
A
szentmise elsődlegesen a keresztáldozatnak egy adott térbe és időbe való
hozatala, illetőleg egy adott térnek s időnek a keresztáldozathoz való vitele.
Ennek lényeges eleme a felszentelt pap; annak bennfoglalt szándéka („Azt akarom
tenni, amit az Anyaszentegyház akar tenni.”); a megfelelő anyag (búzakenyér és
szőlőbor); és a megfelelő alak („Ez az én testem”; „Ez az én véremnek kelyhe”).
Ezért a minél gyakoribb szentmise-bemutatás minél több kegyelmed esd le, minél
több valóságot (embert és Istennel összhangban lévő szándékot) egyesít a
keresztáldozattal. A papi cölibátus lényeges eleme a naponkénti személyes
misemondás. A koncelebráció sajátosan csak a pap- és püspökszentelési misében,
illetőleg a krizmaszentelési misében fejezi ki a szentségi rend egységét és
egyetemességét. Ekkor is inkább ceremoniális, mintsem szakramentális
koncelebrációról van szó a hagyományos szemlélet szerint. A szakramentális
koncelebrációhoz biztosítani kéne minden koncelebrálónak külön ostyát és
kelyhet, ahogy az I. évezred második felében szokásban volt Rómában. A
koncelebráció ráadásul csak püspöki szertartásokon jelent meg, kifejezve a
püspökkel, mint az egyházi rend szakramentális teljességével való hierarchikus
egységet.
Az
ünnepek egymást „takarják” sokszor. Ezért is fontos (főleg szerzetesi
közösségben, illetőleg papi káptalanban), hogy minden pap mutasson be külön
szentmisét. Mivel a régi kánonok szerint egy oltáron (kivételes esetektől és
ünnepektől eltekintve) naponta egyszer lehetett bemutatni áldozatot, és egy pap
csak egyszer mutathatott be egy nap – bizonyos ünnepek (karácsony, húsvét,
vigilia-misék, halottak napja) kivételével – áldozatot, ezért volt szükség több
mellékoltárra: egyrészt a magánmisék miatt, másrészt az ünnepek már említett „fedése”,
és végül a sok votívmise miatt.
A
nyugati eucharisztikus lelkiség különböző megnyilvánulásai (magánmise, úrfelmutatás,
szentségi körmenet, szentségi áldás, szentóra, szentségimádás,
szentséglátogatás, az Eucharisztia térdelve és nyelvre fogadása egy szín alatt
a hívek részéről) nem torzulások voltak, hanem organikus kifejlődése, mélyebb
megvilágítása eme emberileg kimeríthetetlen, természetfeletti hittitoknak és
hitigazságnak.
A
papságnak és szentmiseáldozatnak „nyugati” szemlélete, amint láttuk, organikusan
fejlődött ki Jézus Krisztus szándékának megfelelően az apostoli kortól. A
legtisztábban kidomborítja a papság és a szentmiseáldozat krisztusi valóságát,
és bizonyítja, hogy hová vezet, ha elszakadunk az isteni jogon rendelt
főapostoli széktől.
Felhasznált irodalom:
Jáki Szaniszló: A papi cölibátus teológiája.
Fordította: Kovács Ervin. Ecclesia, Bp., 2010.2
Schütz Antal: Dogmatika. A katolikus hitigazságok
rendszere.
Szent
István Társulat, Bp., 1937.2
Uwe Michael Lang:
Az Úr felé fordulva. A liturgikus
ima-irány.
Fordította: Vajda Julianna. Ecclesia, Bp., 2006.
Athanasius Schneider:
Dominus est. Egy közép-ázsiai püspök
gondolatai a szentáldozásról.
Fordította: Kovács Ervin Gellért OPraem. Szent
István Társulat, Bp., 2010.
Alácsi Ervin János FSSP: A kézre áldozás és a két szín alatti áldozás
problematikája.
In: Miles Christi. VIII. évfolyam 1. szám.
(2006. ősz/tél.) 3–23. oldal.
Rev. Kovács
Ervin: Koncelebráció: az egység jele vagy
a kényszerítés eszköze?
In: Miles
Christi. IX. évfolyam 1. szám. (2007. nyár/ősz) 38–55. oldal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése