Szent András a „szkíták apostola”?
2010.11.30
Szent András
apostol élete és térítései révén az egyetemes kereszténység egyik
legnagyobb alakjává vált. Személye és működése azonban számos
anakronisztikus mítoszt is szült, melyek közül a legelterjedtebb a
„szkíták megtérítése”, így a
„magyarság elődeinek” krisztianizációja. Az apostol misszióiról a
Szentírás nem tesz említést, térítéseit és vértanúságát az András
Cselekedetei című apokrif könyvből ismerhetjük meg. Ebben valóban
olvashatjuk kis-ázsiai és Fekete-tenger körüli útjait, elsők között
Örményországban végzett térítését. Sokan az apostol tevékenységének
tulajdonítják Örményország első keresztény országgá válását (Kr. u.
301), azonban III. Tiridatész (Kr. u. 283-314) örmény király keresztény
hitre térését nagyban befolyásolta az azt megelőző három évszázados
keresztény misszió is, melynek valóban Szent András apostol volt az
előfutára. András ezután a Fekete-tenger teljes partvidékét bejárta,
szoros kapcsolatba kerülve a Szkíta Birodalommal, mely már a Kr. e. IV.
században széthullott a szarmaták beözönlése végett. Így felesleges
tárgyalni az apostol és a magas fokú „szkíta kultúra, erkölcs és
törvény” kapcsolatait, mivel teljes anakronizmusba hajlanánk. Az apostol
amennyiben ezen a vidéken térített, biztosan találkozott nomád,
félnomád népekkel, melyeket az apokrif szerzője szkítáknak nevez, de
semmiképpen sem azonosítható mindez az egykori szkíta néppel. Ennélfogva
a magyarság sem azonosítható a szkítákkal csak azért, mert sztyeppei
nomád voltunk miatt párhuzamokat vontak a régi történetírók.
Teljességgel abszurdum azt állítani, hogy a kora Árpád-kori főleg
bizánci templomaink egy része a szkíta gyökerek miatt viseli Szent
András nevét és nem I. András királyunk alapítása végett. Az apostol
hagyománya az állítólagos táltos hagyományban is megőrződött, melyet a
„rendszerváltás” óta egyre erősödő újpogányság tárt fel, bármilyen
történeti előzményt vagy forrást nélkülözve.
Tiszta
keresztény emberként el kell jutnunk oda, hogy nem a XIX. század
liberális nacionalizmusa kell, hogy meghatározza egy egyetemes szenthez
való viszonyunkat, hanem annak Üdvözítő Krisztus Urunkért vállalt
életszentsége és kegyelemmel teljes vértanúsága!
Laureatus Demetrius
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése