Oldalak

A régi rítus mellett... szelíden, de határozottan 1.


 
tridentine.jpg


Mostanság történt, hogy alkalmam nyílt megkérdezni egy helyi plébánost, hogy mi a véleménye a régi rítusban elmondott szentmiséról. Hát nem túlzok, ha azt mondom, a reakciója meglehetősen lehurrogó volt: ­„Most mindneki azt hiszi, hogy ettől majd minden jobb lesz. Nem jönnének misére még ennyien sem, mint ma és nem is értenének semmit a latin nyelvből. Ami volt, az elmúlt, nem kell visszahozni.”
Hozzáteszem, ezzel a véleménnyel nincs egyedül, mert több katolikus papot is megkérdeztem ezzel kapcsolatban. Hallottam érvet, miszerint az időtartam hosszú és a mai világban nem megvalósítható, kezdve a paphiánynál, nem beszélve az imént említettekről. Egyesek viszont azt mondták, hogy elvi akadályát nem látják, csak újra kéne tanulniuk (csillant fel a szemem, de sajnos hozzátették), hogy nem akarják.
Nos, én nem vagyok pap, de sokszor eljátszottam a gondolattal, hogy milyen lehet egy papnak, milyen kegyelemeket kap egy szentmise közben. Talán azért megy valaki papnak, mert az könnyű élet vagy mert könnyű misézni? A pap az ima embere, Krisztus szolgája és quázi helyettese, egy olyan szakrális hatalom képviselője, melyet a legnagyobb tisztelet és hódolat illet meg mindenféle tekintetben (nyelvtanilag, művészetileg, magában a hozzáállásban, lelkületben) egy szóban összefoglalva: liturgiailag. A liturgia az, ami összekapcsol minket Istennel, kifejezvén hódolatunkkat és hitünk megvallását Felé. Ám Istenhez csak Isten szólhat igazán jól és helyesen. Ezért Jézus Krisztus megalapította a kezdetben kenyértörésnek nevezett Eucharistiát. Tudta ugyanis, hogy emberi természetünknek szüksége van rítusra (rapszódikusan a kenyeret válaszotta, ami a legaltalánosabbnak mondható étek), annak maga egyszerűségében, logikus felépítésében és az akkori kultúrának megfelelő Passah napján meg is parancsolta, hogy cselekedjük ezt az ő emlékezetére. Nem véletlenül azon a napon. Nem különcködött, inkább új tartalmat adott a szokásoknak.
Ennek lényege az a szimbolika, hogy Önmagát adta értünk az Atyának. Ám ez a szimbolika nem olyan egyszerű, mint a STOP tábla jelentése, miszerint: „állj meg... mert ez egy egyezményes szabály, amit mindenkinek be kell tartani, hogy működjön a közlekedés”, hanem isteni természetű, ezért a megfelelő komolysággal kell kezelni. A szentmise megemlékezés is egyben. Valahányszor szembetalálkozunk ezzel a szimbolikával, mi is részt veszünk benne, részesülünk belőle. Ha valaki komolyan akarja venni ezt a rendszert, akkor fokozott figyelmet fordít a tudatosságra, a „hogyan?” kérdésre, annak tanulmányozásra és a szubjektív érzésenek csak másodsorban ad helyet.  Ha valamire pontosan akarok emlékezni, akkor a lehető legmaradandóbb formában örökítem meg azt. Az őskeresztények mindenben utánozták az Úr szavait és cselekedeteit, ahogy azok az Oltáriszentség rendelésénél az utolsó vacsora alkalmával történtek. Ez a lelkület, véleményem szerint kimúlóban van, a cikk elején említett példákon kezdve az Egyház kompetensebb rétegeiben is. Áttevődött a hangsúly az “új”-ra, a megújulásra. Ezzel talán nincs is gond, mert a háborúk és viszontagságok után bizony sok rom maradt, amit újjá kell építeni. De itt a kérdés: hogyan? Nem kéne visszatérni inkább a megszakított rendszerhez és folytatni azt?
consagracao.jpg

Az az érzésem, mintha az „egyiptomi rabság” után most jogot érezne az kereszténynek magát valló közösség, hogy zúgolódjon az addig jól bevált – nemcsak középkori elemekkel tarkított, de az abból a korból származó vár stabilitását szimbolizáló – rendszer, liturgia és ebből következő lelkiség ellen. Az évszázadok során a keresztény liturgiát és életformát gazdagították olyan elemek, melyek praktikusak voltak, de pont hogy nem a kényelmet helyezvén előtérbe, hanem az önfegyelem fejlesztését a rendszeresség által (heti megemlékezés) és a közösség építést a megfelelő szabályok bevezetése révén (ünnepnapok). Hisz semelyik társadalom nem létezhet lerögzített alapok, rendszeresség, szankciók bevezetése nélkül, így a nemzetek feletti keresztény társadalom sem. A liturgiai alapok is az első tanítványok szokásaira épülnek, de a történelem során kiegészültek olyan elemekkel, melyek az emberek hitét megtartani hivatottak Krisztusban és a katolikus Egyház szellemében. Annak teljes teológiai kincsestárába merítkezvén a szertartás nem egyszerűen lehetőséget nyújtott a híveknek, hogy az igaz és biztonságos úton haladjanak, hanem figyelmüket irányította. Hozzáteszem, tudatosság nélkül ez sem működik.
Múlt időben írok, mert a régi rítus – joggal mondhatjuk – eltűnt. Sokan nem is tudják, vagy ha tudják, nem fordítanak rá figyelmet, hogy létezett ilyen és milyen is volt. Igaz, mi laikusok kevésbé befolyásoljuk a vitát, s nem mi teszünk pontot az i-re, ami ezt a kérdéskört illeti, de gondolatébresztő lépéseket tehetünk, megvallva hagyományőrző értékrendünket és felfogásunkat. A jövőben megpróbálom e gazdag liturgiai csodát bemutatni, nem gyalázván(!) a jelen szertartást, mindössze összehasonlítván az új szertartás jellegével.

fr. Gerbert

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése