Nos,
ha már megértettük, hogy a szentmise, nem csupán közösségi
összejövetel, hanem Jézus Krisztus, a mi Urunk golgotai
keresztáldozatának mysteriumba burkolt megjelenése, akkor jámbor
katolikusként újra csak a szent alázatot magunkra öltve tudjuk
megközelíteni a következő kérdéskört. Mik a különbségek (mi a fő
különbség egyáltalán) a két rítus között és egyáltalán miért vannak?
Mielőtt azonban kitérnénk a válaszokra, egy fontos szemléleti dolog. A
szentmise, olyan akár az Egyház maga. Ugyan az a modell áll rá, mint az
Egyházra: van benne emberi kéz és van Isten keze. Istené felülről jön, a
mienk alulról. Ez fontos! Isten tökéletesen részt vesz benne, míg az
emberi tökéletlenség hibákat szül. Van egy bizonyos határ természetesen,
amin túl már nem összekötnek a dolgok Istennel – még ha jelen is van –,
hanem a lelkünk, elménk számára is láthatatlanná teszi Őt. Akár a
mindennapokban. Mikor nem figyelünk valamire tökéletesen? Nem csak
akkor, ha gondolataink szabadon kószálnak, hanem akkor, ha valami más
koncentráltan köti le a figyelmünket. Olykor esélyünk sem marad
felfedezni az igaz valóságot. Sátáni taktika: hamis (nem kizárt, hogy
színes) képekkel kendőzve a tiszta valóság.
Nem
győzendő hangsúlyozni, hogy a Novus Ordo megalkotása, a világgal való
kiegyezést hivatott képviselni, s Annibale Bugnini érsek szabadkőműves
tevékenységének is oroszlánrésze volt abban, hogy valami sokkal
„elfogadhatóbbat” nyújtson a Katolikus Egyház a híveinek.1
Egyszerűen meg válaszolva a bevezetőben feltett kérdést: hát ezért. Így
lett az addigi Istenkultuszból „nekünk így tetszik” emberkultusz jó nagy
adag protestentizmussal beszennyezve, mivel meglepő módon a katolikus
liturgia megújításában nemcsak hogy megfigyelőként vettek részt
protestáns testvéreink, hanem véleményüket is kikérték, tanácsaikkal az
újításban szervesen részt vettek. Cél az ökumenizmus. Egy tévesen
értelmezett ökumenizmus!
XVI.
Benedek pápa találó párhuzamot volt még Josef Ratzinger bíborosként az
aranyborjú hasonlatával. Akkor is azt az Istent imádták, aki kihozta
őket Egyiptomból, de nem a megfelelő módon. Az aranyborjú megalkotása
azt az üzenetet hordozza magában, hogy Isten csupán egy eszköz a
szabadulásra. Olyanná lesz, mint egy zsebóra: akkor veszem elő, amikor
én akarom, hogy megnézzem mennyi az idő. Saját elképzelésünk a
legcsalafintább bálvány!
Nem
áll lelkiismeretem módjában a Novus Ordo rítusát aranyborjúként
minősíteni, mindössze szemléltető jellegű a példa! Mindazonáltal
elmondhatunk különbségeket bizonyos szempontok alapján úgymint:
szakrális nyelv, valóságos jelenlét, szentségi papság, mise céljai,
latin nyelv használata, a félrefordítások, a celebrans orientációja,
oltár és asztal, érthetőség, részvétel, komolyság és zene tekintetében.
Ezek
közül lássunk pár érdekességet. Mindenek előtt a hozzáállás kifejeződik
a szent, szakrális szövegek elmondásában, elhangzásában. Ezek –
mondhatni – a legszentebb imák. Ilyen az offertorium, mely a kenyér és
bor felajánlásakor hangzanak el. Ma ez így hangzik: „Áldott vagy Urunk mindenség Istene, mert a Te bőkezűségedből kaptuk a kenyeret...” – ezt ismerjük, ám a régi rítusban másként volt, mely jobban kifejezi a mélységet, megrendítően mondván: „Fogadd Szent Atya, mindenható örök Isten, ezt a szeplőtelen áldozatot, melyet én, méltatlan szolgád, felajánlok neked, élő és igaz Istennek számtalan bűnömért… minden itt jelenlévőért… minden keresztény hívőért, élőkért és megholtakért, hogy szolgáljon nekem és nekik az üdvösségre és az örök életre.”
Luther Márton az offertoriumról úgy nyilatkozik, mint aminek „áldozati
bűze van”. A Kánon a mise szíve. A Sanctustól a Pater Nosterig terjed és
kb. 1600 éve nyerhette el végső formáját (St. Ambrus – De Sacramentis),
benne foglaltatnak az euckarisztikus imák, a csend és a konszekrációs
formulák.
A
papok szerepére akár egy külön fejezetet is nyithatnánk, de próbáljuk
tömören megfogni a dolgot. Franciaországban, egy imatáborban találkoztam
egy jelenséggel, amely gyerekek számára volt valamiféle tanítás,
amelynek keretében egy laikus szónokolt, a pap pedig csak ült ott az
oltár (asztal) előtt albában és stólában. (A hét ruhadarabból immár csak
kettő maradt.) Miután ez végetért, hirtelen a felajánlással „kezdődött”
a szentmise. Ott esetleg az volna a szokás? (Többek között az
EGYSÉGESSÉG eme hiánya indított el az úton, hogy behatóbban foglalkozzam
a szentmisével.) Rémes. Nem vitatom, a pap lelkipásztori feladata
jelentős és közel is kell engedni a gyermekeket Krisztushoz, illetve
annak képviselőjéhez, de nem szabad misén játszani vagy pajkoskodni! Az
utolsó vacsorán nem voltak gyerekek és nem volt vidám a hangulat, ebben
biztos vagyok. A gyermek természetesen közel kerülhet a mysteriumhoz
annak a megfelelő módján, az erre a célra alapított ministrálás
tevékenységében. Látjuk, mindennek meg van a helye. Visszatérve e
kitenkintő után a papságra, a pap szerepe nem helyettesíthető,
felcserélhető a laikus hívekével! Külön tisztelet jár nekik a
hétköznapokban is, de szentmisén: mintha Jézus Krisztus maga állna ott! A
modern liturgia sajnos nem ezt tükrözi. A szembefordulás (mondhatni kis
fordulás egy embernek, de nagy fordulata a liturgiának) lehetőséget ad a
papnak arra, hogy figyelme ne Istenre és az áldozatra irányuljon.
Találkoztam már több rám kacsintós pappal és ...arra gondoltam: Jézus a
halálra készül, tudja mi lesz vele néhány óra múlva, de mosolyogva rám
kacsint. Nos, ez kissé groteszk... Más oldalró tekintve pedig, a görög
katolikus templomokba ikonok takarják a szentélyt, kifejezve a teológiai
mondanivalót: nem kell látnunk a papot. Az ő áldozata nem a miénk, nem
az enyém. A pappal való egyenrangúság látszata sem vezet alázatra és
igaz elmélyülésre a szentmisében. Lelkünknek van szüksége, hogy
felnézzünk rá, még ha lázad is bennünk valami... az deviancia, ami ellen
fel kell venni a harcot!
Thomas
Cranmer „pápistának” mondja a liturgiát, ezzel megindokolva, hogy miért
kell asztalt állítani, mely az egyszerű híveket elvezeti arra a hamis
tudatra, hogy a mise nem áldozat, hanem vacsora. Elveszik a krisztusi
fenségesség szimbolikája, helyébe lép az emberi egyszerűség, mely csak
önmagunkhoz vezet el, de többre nem.
(folyt. köv.)
fr. Gerbert
fr. Gerbert
1., Hogyan esett szét a liturgia – a Bugnini-rejtély – írta: Michael Davis (forrás: www.katolikus-traditio.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése