A szentmiseáldozat elválaszthatatlan a keresztáldozattól†
A szentmiseáldozat valóságban és
gondolatban elválaszthatatlan a keresztáldozattól. Ebben áll a szentmiseáldozat
kimondhatatlan értékének és fönségének a titka.
A Trienti
Zsinat tanítása szerint a szentmise viszonylagos áldozat, melynek értéke és
valósága a keresztáldozat abszolút valóságában gyökerezik, tehát vele egy
áldozatot alkot. Mindazonáltal igazi áldozat, tehát tőle különbözik is. Az
Újszövetség örök abszolút áldozata a mi Urunknak a Golgotán bemutatott
keresztáldozata, mellyel lényegileg azonos a szentmiseáldozat, mivel azonos az
áldozat tárgya és az áldozat elsődleges bemutatója, az ember Jézus Krisztus. A
Trienti Zsinat tanítása szerint „Egy és ugyanaz az áldozat [áldozat], ugyanaz a
felajánló is – most a papok szolgálata által –, mint aki akkor a kereszten
önmagát föláldozta, csakis a feláldozás módjában van különbség.
A
keresztáldozat az Újszövetség egyetlen áldozata. A keresztáldozat által
Krisztus megváltott bennünket, s fölül nem múlható és kiegészülésre nem szoruló
módon eleget tett Istennek. „Nincs üdvösség senki másban” (vö. ApCsel 4,12),
ezért máshol keresni az üdvösséget nincsen sem okunk, sem jogunk.
Ez az áldozat
abszolút, azaz független minden más áldozattól. Minden egyéb törvényes
áldozatnak tőle van az ereje és értéke; a szentmiseáldozat beteljesítője az
ószövetségi áldozatoknak, melyek előképe és előkészítője Krisztus áldozatának.
A szentmiseáldozat a maga értékéből teljesen elégséges, sőt felülmúlhatatlan
értékű.
A szentmise
nemcsak dicsőítő (hódoló), hanem az Atyával való kapcsolatot közvetítő áldozat
is. Krisztusnak a történelmileg egyszer megcselekedett önfeláldozását a
szentmise titokzatos módon, de valóságosan megjeleníti. A keresztáldozat
megújul (exercitur, perpetuat), éppúgy, mint az egy és maradandó mennyei
Krisztus az átlényegülés által valósággal jelenvalóvá lesz az
Oltáriszentségben.
A szentmise
fölidézi a keresztáldozat emlékezetét. „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre”,
mondja az Úr. Ez az emlékezés nem egyszerű múltidézés, hanem a valóságos
megjelenítése Krisztus történelmi tettének. A jelenvalóvá tétel mintegy kaput
nyit az örök jelenbe, ahol a múlt egy adott pontjában bekövetkező esemény
minden időkre ható volta nyilvánvalóvá válik, a Golgota áldozata pedig
különösképpen is a történelem középpontjaként mutatkozik meg. Mert „egy és
ugyanaz az áldozat, ugyanaz a fölajánló is – most a papok szolgálata által –,
mint aki akkor a kereszten önmagát föláldozta, csakis a feláldozás módjában van
különbség”. Krisztus életének áramába tehát az Egyház által kapcsolódhatunk be.
A szentmise a
keresztáldozat gyümölcseinek a közvetítője. A mi megváltásunk és üdvösségünk,
amit a Megváltó a kereszten szerzett meg nekünk, számunkra úgy valósul meg,
hogy átadjuk magunkat Krisztusnak, s egyesülünk áldozatával. Ez történik a
szentmiseáldozaton keresztül, amely ténylegesen az ég és föld találkozása; az
Atya irgalmának és szeretetének a forrása, és a mi Istennel való
találkozásunknak legfőbb színtere. „A szentmiseáldozat nem egyszerűen liturgia,
hanem a természetfölötti életnek a kútfeje, Krisztus testének élő szívverése, a
mennyei Jeruzsálemnek és Isten országának titkoz központi napja, köréje kering
Krisztusnak minden bolygó lelke, s tőle veszi világosságát és életét”.
Fülep Dániel
†Készült a Tengernek Csillaga 2012. szeptember-októberi számába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése