A szentáldozás a lelki áldozat szentségi kifejeződése†
Krisztus, amikor
Egyházának ajándékozta áldozatát, magáévá akarta tenni az Egyház lelki
áldozatát is, mely arra hivatott, hogy Krisztus áldozatával együtt önmagát is
fölajánlja. Az áldozat üdvözítő ereje a szentáldozás által hat teljesen.
Az Eucharisztia a Krisztustól megígért teljes öröm
előíze (vö. Jn
15,11.),
„a jövendő
dicsőség záloga”. Aki az Eucharisztiában Krisztussal táplálkozik, annak már
itt a Földön örök élete van. (vö. Jn 6,54).
Elmondhatjuk,
hogy nemcsak mi vesszük magunkhoz Krisztust, hanem Krisztus is
magához vesz mindegyikünket. (Boldog II János Pál) Barátságot köt velünk: „Ti a barátaim vagytok” (Jn 15,14). Sőt, mi az életünket neki köszönhetjük: „Aki eszi az én testemet,
általam fog élni” (Jn
6,57). A szentáldozásban
titokzatos módon megvalósul Krisztus és a tanítvány „egymásban léte”: „Maradjatok meg bennem és én tibennetek”
(Jn 15,4.).
XII. Pius
pápa tanítja, hogy a legméltóságosabb Oltáriszentség, amelyet Krisztus, az örök
Főpap alapított és szolgái által mindenkor megújít az Egyházban, a keresztény
vallásnak mintegy foglalata és középpontja.
Az
Úr Krisztus tényleges, valóságos és lényegi jelenléte az Oltáriszentségben a
szent színek feloszlásáig tart, és a még érzékelhető legkisebb részecskékre is
egyaránt kiterjed. A szentáldozás a legkomolyabb testi és lelki előkészületet,
a Szentség kezelése és magunkhoz vétele pedig a legteljesebb hódolatot kívánja
meg tőlünk. Az Oltáriszentséget a hívő csak súlyos bűntől mentes, felkészült
lélekkel engedheti a szívébe, mindig ügyelve arra, hogy az Úr Szent Teste az
Eucharisztiában a legnagyobb védelmet kapja meg. (Vö. 2Pt 1,4.; 1Kor 11,28. A
Trienti Zsinat konkretizálta Pál apostol komoly figyelmeztetését és
megparancsolta, hogy az Eucharisztia méltó vétele érdekében „előbb meg kell gyónni, ha valaki halálos bűn
tudatában van”. Az Eucharisztia és a Gyónás két szorosan egymáshoz
kapcsolódó szentség.)
Ennek
a magas követelménynek tökéletesen megfelel a katolikus Egyház tradíciójában
örökölt áldozási forma, mely szerint a Legméltóságosabb Oltáriszentséget
térdelve és nyelvünkre fogadjuk, miközben áldoztató tálca és áldoztató kendő
segíti pap mozdulatai közben a Szentség védelmét.
Az
utóbbi évtizedekben a szentáldozási fegyelem radikális megváltozásának vagyunk
tanúi. Számos országban visszaélésként elterjedt (lásd Albert Malcolm Ranjith
bíboros érsek megállapítását Schneider püspök Dominus est c. könyvében), majd
széles körben később engedélyt is kapott a kézbeáldoztatás, mint engedmény (indultum). Magyarországon a kézbeáldoztatási
gyakorlat 1986-ban kapott szentszékileg jóváhagyott püspökkari engedélyt. E
modern gyakorlat azonban a Szentség méltó vételét és oltalmát illető
szempontoknak, valamint a szükséges áhítatnak több szempontból sem felel meg.
A
kézbeáldoztatás indultumának a felülvizsgálatát Albert Malcolm Ranjith bíboros
érsek, az Istentiszteletek és Szentségek Kongregációjának előző titkára
közvetlenül is felvetette (lásd a Tengernek Csillaga 2011. szeptember-októberi
számát). Ugyanezen álláspontját Antonio Canizares Llovera bíboros, a
Kongregáció jelenlegi prefektusa is több interjúban megismételte már. (Lásd a Tengernek Csillaga 2011.
november-decemberi számát.)
XVI.
Benedek pápa következetesen példát mutat az áldoztatás legméltóbb formájáról:
szentmiséin csak térdelve, nyelvre áldoztatja a híveket. A Szentatya a
Sacramentum Caritatis kezdetű apostoli buzdításában a szentáldozással
kapcsolatosan maga mondja: „Magunkhoz
venni a szent Eucharisztiát azt jelenti, hogy önmagunkat az imádás állapotába
helyezzük Azzal szemben, Akit magunkhoz veszünk.”
Fülep Dániel
†Készült a Tengernek Csillaga 2012.
július-augusztusi számába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése