Hogyan vált történelemmé a Legionárius Mozgalom?
Előzmények:
Az első 15 év - Hogyan erősödött meg a Legionárius Mozgalom?
Az üldöztetés időszaka - Legionáriusok emigrációban, börtönben vagy kommunista-ellenes ellenállóként
Az első 15 év - Hogyan erősödött meg a Legionárius Mozgalom?
Az üldöztetés időszaka - Legionáriusok emigrációban, börtönben vagy kommunista-ellenes ellenállóként
A forradalom után véget ért a legionárius száműzetés kora, ám az egykori
ideológiát felidéző epigonok mellett csak néhány öreg nosztalgiázó maradt.
Gheorghe Buzatu történész a Radiografia dreptei româneşti.
1927-1941 könyvében azt állítja, hogy 1995-ben véget ért a legionárius
száműzetés kora, mivel ekkor újra megjelenhettek a munkáik Románia területén
is. Ugyanakkor nem mondhatjuk el azt, hogy 1989 után maga a mozgalom is visszatért
volna az országba.
Nagyon sok, külföldön élő legionárius meghalt időközben. Az itthoniak közül többen a börtönökben pusztultak el, az 1964-ben szabadlábra helyezettek közül pedig sokan (Anania, Victor Vojen vagy Ion Dumitrescu-Borşa) együttműködtek a kommunista rendszerrel, és emiatt hitelüket vesztették. Többen úgy gondolták, életük visszaterelése a „normális” kerékvágásba az első számú prioritás, nem pedig a politizálás. A kommunista diktatúra ideje alatt a mozgalom tagjai népellenséggé lettek nyilvánítva, így csak alacsony szintű munkákat végezhettek még akkor is, ha sokan egyetemi végzettséggel rendelkeztek.
A kapitány emléke (Transindex) |
Néhányan alapítványokat hoztak létre (pl. a George Manu Alapítvány), mások a volt politikai foglyok szervezeteiben próbáltak meg tevékenykedni. A különböző legionárius frakciók, mentalitások közötti különbségek ez estben is a felszínre törtek, így ezek a próbálkozások sem voltak egységesek.
Ugyanakkor
nagyon sok esetben az 1989 utáni történetírási diskurzusokba sem tudtak
beilleszkedni. A mozgalom „igaz története” iránti igény továbbra is erős volt,
de az egykori tagok fokozatosan kihaltak, a nosztalgiázók pedig ilyen
kérdésekbe nem tudnak érdemben beleszólni. A Legionárius Mozgalom szellemiségét
1989 után gyakorlatilag az ún. nosztalgiázók tartották fenn, azt is egyfajta
sajátos értelmezésben.
Bartolomeo Anania (Transindex) |
A mozgalom
történelemmé vált, egyszerű kutatási területté. El kell mondani viszont, hogy
az 1989 utáni elemzések, visszaemlékezések nagyon sok új eredményt hoztak, a
mozgalom új arcát fedték fel az érdeklődők előtt, főleg a börtönéveket
illetően. Jelen pillanatban a Legionárius Mozgalom három
fontos témakörben van jelen a köztudatban.
Az első az
ún. börtönszentek problémakör, vagyis a kommunista börtönökben elhunyt
legionáriusok emlékezete. Erre a témakörre jellemző, hogy a mozgalom és az
ortodox egyház (nem hivatalosan) nagymértékben összefonódik.
A kommunista
börtönöket megjárt néhány volt legionárius ún. vallási közösségeket hozott
létre. Ezek közül a visszaemlékezők szerint, az enyedi csoport, Virgil Maxim, Ion Ianolide, Valeriu
Gafencu stb. a legismertebb: Ők különböző visszaemlékezésekben mesélik
el a börtönéveket.
Codreanu emléke (Transindex) |
Az enyedi
börtönben elhunytak emlékezete kiemelkedő része ennek a témakörnek. A csoport
tagjai számára ún. szent helynek számít az ún. Râpă a Robilor, ahol
megtalálták a névtelen sírba temetett elhunytak maradványait. Az elhunytak
emlékezetét több kereszt és egy ortodox kápolna is őrzi. A kápolna falán
feltüntették az elhunytak nevét és itt őrzik az előkerült csontokat,
maradványokat is. Ebből az emlékezetből fakadt az a kezdeményezés, hogy az ún. börtön-mártírokat avassák szentté.
A szentté
avatás feltételei természetesen nem teljesülnek: a kánonjogi feltételek nem
adottak, nem regisztráltak csodákat stb. Az ortodox egyház elhatárolódik ettől
a kezdeményezéstől, így a kommunista börtönökben elhunyt legionáriusok csak a
mozgalom mártírjaiként élnek tovább a köztudatban.
Codreanu-ikon (Transindex) |
Hasonló
módon tiszteleg Costel Condurache
Codreanu emléke előtt. Egy kötetet szánt a kapitány emlékének, abban pedig egy
szent éneket közöl. A könyv borítóján egy ikon található, mely Codreanut
bukovinai népviseltben ábrázolja. Jobbjában keresztet tart, bal karját áldásra
emeli, feje körül pedig aura látható. A borítón még két felirat található, a
„Mărturisitorul Mucenic Corneliu” és a legionárius köszöntés, jelszó, „Corneliu
Zelea Codreanu – Prezent!”. Ez utóbbi szimbolikusan üzeni a nagyközönségnek,
hogy a mozgalom nem halt ki.
A kötet a továbbiakban elmeséli a Kapitány életét, „hőstetteit”, társadalmi-politikai cselekedeteit. Illusztrációként gazdag képanyag is társul a szöveghez.
A kötet a továbbiakban elmeséli a Kapitány életét, „hőstetteit”, társadalmi-politikai cselekedeteit. Illusztrációként gazdag képanyag is társul a szöveghez.
A
Legionárius Mozgalom vezérei azért sem avathatóak szentté, mert a legtöbbjük
embert ölt, ha nem a fronton, akkor merénylet során. Codreanu Manciu rendőrfőnököt lőtte le a húszas
években. Ion Moţa és Vasile Marin a háborúban öltek embert,
Moţa ezen kívül még merényletekben is részt vett, lelőtt pl. egy Vernichescu nevű egyetemistát. A
szentté avatást, a mártír emlékezetet tehát lényegében csak az egykori gárda
tagok vagy a későbbi szimpatizánsok erőltetik.
Könyv Codreanuról (Transindex) |
A
Legionárius Mozgalom emlékének, ideológiájának továbbélésében a legnagyobb
szerepük a különböző egyesületeknek, szervezeteknek van. Egykori tagok,
szimpatizánsok különböző egyesületi tevékenységekkel
éltetik tovább a mozgalom szellemiségét: rendezvényeket, konferenciákat,
megemlékezéseket szerveznek, köteteket adnak ki, szobrokat, emlékműveket
avatnak. A még életben levő egykori tagok többsége szívesen nyilatkozik, ad
interjúkat a mozgalomról, ezzel is életben tartva Vasgárda emlékezetét és
ideológiáját.
A
Legionárius Mozgalom emlékezetét igyekeznek továbbvinni az újonnan megalakult
szélsőséges szervezetek is, a Noua Dreaptă vagy az Alexandru Suru által alapított Legionárius
Mozgalom nevet viselő szervezet. A Noua Dreaptă tagságáról nincsenek
konkrét számok, azt tudjuk, hogy több vidéki településen is van helyi
szervezetük. Az új Legionárius Mozgalom Bukaresthez köthető.
Mindkét
szervezet törvényesen működik, jelképrendszerük egyértelműen az egykori
Legionárius Mozgalomra utal, néhol változtatva a jelképeken. Egyes adatok
szerint az új Legionárius Mozgalomnak körülbelül 300 tagja van Bukarestben. Az
új mozgalmak esetében is megjelennek azok a töréspontok, melyek a két
világháború között létező mozgalomra is jellemzőek voltak.
Az új Legionárius
Mozgalom vezetőségét több egykori mozgalmista nem ismeri el. A Noua Dreaptă a
legitimációs megnyilvánulásaiban igyekszik kapcsolatot, egyfajta kontinuitást
érzékeltetni a régi szervezettel (a régi mozgalmistákról közölnek
információkat, tartanak előadást, régi képeket, filmrészleteket mutatnak be) de
a tényleges, személyi jellegű kapcsolatok nem tisztázottak. Tény, hogy
ideológiai téren ugyanazokat az elveket viszik tovább, az
éppen aktuális politikai kontextushoz igazítva. A zsidó kérdést például a roma
problémakör helyettesíti.
További
különbségek: a Noua Dreaptă ún. egyetemesebb román-kérdésekkel foglalkozik, míg
az új Legionárius Mozgalom inkább helyi érdekeltségű politikai, szociális
problémákra fókuszál. Különbözik a két szervezet vezetési struktúrája is. A
Noua Dreaptának központi vezetése van egy elnökkel, az új Legionárius Mozgalom
élén viszont egy ún. főnök áll.
Megemlékezés Codreanuról 2. (Transindex) |
A túlélők napról napra fogynak, a közöttük levő kapcsolatokat pedig most is beárnyékolja a mozgalomra jellemző széthúzás, valamint a kommunista időszakban elszenvedett üldöztetés miatti megosztottság. A Legionárius Mozgalom egykori ideológiáját epigonok igyekeznek újraéleszteni, a mostani történelmi helyzethez igazítani.
Forrás: Transindex
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése